Full version: Plantera jordnötter
therese.kvist
Går det att plantera jordnötter med skal?

Vad blir det? En buske med nötter i jorden eller?
Kolla denna länk
http://shop.easyplant.se/min_lilla_tradgard

Jag har köpt i matbutiken vanliga snacks...
Christer i Falköping
Om det är de som är obehandlade och med skal kvar brukar det gå utmärkt att så dem. Blir en lite buskig planta, med gula blommor om jag minns rätt. När den blivit pollinerad vissnar blomman och den borrar då ned sig i jorden där själva frukten bildas. Är ju ingen nöt utan en bönväxt.
Christer.
pusillus
Är jordnöten då ingen nöt???
februaribarn
Jordnöten räknas som baljväxt.
Henrik_
Gör det nått om jag hakar på tråden lite här?

Jag är också nyfiken på att odla jordnötter.
Har sett tidigare att det gick att köpa från impecta, föredrar det framför easyplant.
Fast jag får nog kanske hoppa över iår... det blir nog lite trångt whistling.gif

Hur har det gått för er som prövat, är det krångligt?
KURT
CITAT (Henrik_ @ 03-02-2008, 11:48) *
Gör det nått om jag hakar på tråden lite här?

Jag är också nyfiken på att odla jordnötter.
Har sett tidigare att det gick att köpa från impecta, föredrar det framför easyplant.
Fast jag får nog kanske hoppa över iår... det blir nog lite trångt whistling.gif

Hur har det gått för er som prövat, är det krångligt?

På en skala 1-5 ca 0.5. Man bör väl kanske ha lite större yta så att blommorna kan böja sig ner till jorden.
Lady Hamilton
Jag har testat Och "nötterna" från Impecta var totalt mosade när jag fick "frö-påsen" så det var bara att köpa nytt från annat företag I allafall så fick jag upp 2 plantor sóm växte till en höjd av va 15 cm innan de drabbades av LÖSS -fear-.gif som jag aldrig fick bukt på Så de dog...............

Men testa du tummenupp.gif Så håller jag tummarna för att det skall gå bra
Stella-Polaris
CITAT (Christer i Falköping @ 03-02-2008, 10:19) *
Om det är de som är obehandlade och med skal kvar brukar det gå utmärkt att så dem. Blir en lite buskig planta, med gula blommor om jag minns rätt. När den blivit pollinerad vissnar blomman och den borrar då ned sig i jorden där själva frukten bildas. Är ju ingen nöt utan en bönväxt.
Christer.

Så är det. Jordnötter är en ärtväxt och blommorna borrar ner sig i jorden där skidan (nöten) utvecklas. Lättodlad. har själv för många år sedan planterat jordötter från obehandlade "nötter" (med skal). Om man vill försöka få nötter bör man tänka på att ha en stor kruka (själva plantan blir inte direkt stor) så att det finns plats för blomman att borra ner sig i jorden... Små gula blommor på en stängel blir det....

Kolla välsorterade frukt affärer vilka kan ha hela oskalade "Jordnötter"
Tosan
Ska man skala dem innan sådd, eller stoppa ner hela?
Stella-Polaris
Ytterskalet (baljan) tar man bort. Låt dock den bruna hinnan sitta kvar...

Oj jag glömde..... Jordnötter i fågelfrö blandningar brukar gå bra att plantera...
Tosan
CITAT (Stella-Polaris @ 03-02-2008, 21:19) *
Ytterskalet (baljan) tar man bort. Låt dock den bruna hinnan sitta kvar...
Oj jag glömde..... Jordnötter i fågelfrö blandningar brukar gå bra att plantera...

Det har jag... Måste testas! w00t.gif
Stella-Polaris
Ha, Ha, nu blev jag sugen oxå....... skall prova att odla på friland i sommar.....
ingrid fuxwall
Har ju en hel påse fågeljordnötter - de ska jag inte dela med mig av utan plantera istället
Solstorm
Tar det väldigt lång tid innan de gror?
Tosan
Nu har jag och sonen planterat 3 st fågeljordnötter smile.gif
Åsa zon 3
Spännande!! Håll oss uppdaterade med hur det går! 000.gif
Stella-Polaris
Om någon funderar på att sätta ut dem på friland så måste de förkultiveras om man vill ha nötter. Kräver lång tid till detta. Plantera i torvkruka eller annan kruka som under lättar utsättning utan att skada rotsystemet.
planterar kungen
ursäkta att jag hoppa in men kan maqn planera jordnötter inomhus confused.gif
kerstin z5-6
Nja skulle kunna gå under ljus 12 tim / dag men riktigt lyckade blir inte växter inne..

planterar kungen
okej tack kompiskram.gif
Peztis
Ni som började denna tråd, hur har det gått för er? Finns det några foton på era växter, kanske?
planterar kungen
kan man ha dom inomhus hela tidan isåfall hur stora blir buskarna
Alexander-VG-zon3
jordnöt funkar bra inne, de gillar värme. odla dom i ett ljust fönster. jag har testat på friland också i ett varmt och skyddat och soligt läge det funkar med om sommaren blir varm.

dom jag har odlat har max blivit 15-20cm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon