Full version: Syrénhortensia
Elizabeth
Förra sensommaren planterade jag en syrénhortensia. Den tog sig bra, är ca 70 cm hög och ska blomma snart. Jag skulle gärna vilja ha några perenner runt omkring. Tänkte i första hand på purpurbladig alunrot (t ex Palace purple), men är osäker om den skulle klara den sura jorden. Läget är mycket soligt så det skulle gynna purpurfärgen, fast sedan när busken vuxit till sig så kanske det skulle vara för skuggigt...

Hur som helst skulle jag gärna vilja ha något som ser bra och prydligt ut under större delen av sommaren och inte kräver mycket skötsel Jag är tacksam för tips om perenner som klarar surjord och soligt läge. Gärna inte alltför höga (upp till ca 40 cm). Zon 3.

Hälsningar
Elizabeth
Elizabeth
Inga tips.... Ska jag tolka det att det inte går att ha en surrabatt i soligt läge??? Men syrénhortensia verkar älska sol... Hmmm... unsure.gif
kerstin z5-6
Surjord ..de flesta klarar den -en del växer är kalkskyende däremot ...
I mina torvpartier sol o skugga finns tex Heucera- rödbladig blir fin i sol , de silverbladiga finast i skugga, kanske närmast busken ..?? .
lammöron , gentiana av olika slag , bergvallmo , Collomia debilis -fin kudde i lila blommar hela sommaren- lågvuxen , höstaster -den låga varianten , mfl
Elizabeth
Tack för tipsen, Kerstin!
E
Astrid
Jag har brokbladig lungört under min syrenhortensia och det är jättevackert nu när bladen är stora och fina efter blomningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon