Full version: Små svampar!
Kee
Svampar är ju inte per definition onda, men jag blir ändå lite tveksam när jag ser att det i jorden hos min avocado har poppat upp några små bruna svampar ur jorden! Bör jag göra något åt saken (isf vadå?) eller inte? Avocadon är ganska nysatt, dvs jag är inte så säker på hur den ser ut under jord.

I naturen är ju svampar nyttiga för de övriga växterna, de är bra kvävebindare osv, men hur är det med att ha dem inomhus? Jag menar det är ju allmänt känt att mögelsporer inte är bra för oss människor, gäller det all typ av svamp inomhus?

(Som en liten bihistoria kan jag berätta att jag förut hade klöver i mina krukor, den rensade jag ut, men har efteråt fått lära mig att även klöver är bra då de också är duktiga på att binda kväve)
KURT
Det kommer ofta i ny steril jord, svampmycelet har ingen konkurrens. Men det brukar inte vara något problem.
Kee
Men svar på mina frågor då?
Stella-Polaris
Naturgödsel i jorden????

Har själv fått ett visst släkte i krukor där hästgödsel fanns med i bilden..... Ät ej, Klar varning för tecknad film och ev njurskador.. crying.gif

Låt svamparna vara. Har du tur så bildar de symbios och din advokado växer bättre... De gör i varje fall ingen skada..
Kee
De växer lustigt di dära rackarna! Man förstår verkligen begreppet "som svampar ur jorden" för de kommer snabbt och idag hade en redan trillat av pinn och låg som en skrumpen miniatyr bredvid. Får se hur det går med de andra, spännande sånt här, de är väl ett par cm höga nu.... biggrin.gif
Piccante
Förmodligen lever svamparna av jorden och inte av din avokado. Så de gör ingen skada mer än att de är ett estetiskt problem kanske med svampar i krukan.
jahi
Jag fick svamp i en kruka för många år sen och lät dom vara.
Blomman värkade ok me det men till sist stank det höstskog i hela vårt hem o de e ju en trevlig lukt men inte i hemmet.
Kee
För min del var det alldeles lugnt den här gången, men jag fick smärre panik och var tvungen att fråga, varje svamp hade en livslängd på ungefär 6-12 tim så alla är väck nu. Antar att den höga tempen här inte uppskattades så mycket, ska bli intressant att se om det kommer ngt mer.

Även detta rör sig om den sunkiga willysjorden från eldorado (kanske en svordom för er insatta), samma jord osm jag hade(har) problem med sorgmygg med, så det känns onekligen som det är ngn hemmagjord sunkig kompost jag fått ta över. Kommer inte köra den jorden ngt mer...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon