tbasco
Har en areca palm från Ikea,
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/46804005
Fastän jag tycker att jag håller jorden fuktig, så blir bladen torra i ändarna.
Den står i en hörna, ej i direkt solljus. Vad gör jag för fel?
MariaS
För mycke vatten och för lite ljus är min spontana gissning.
tbasco
Har den blivit för sur alltså?
Vad ska jag göra åt det. Låta den torka ut mellan vattningarna?
Kee
Jag drog ju igång en tråd som avhandlade smalbladiga växters bruna bladspetsar (det är så jag tolkar ditt "torra" som). Och där höll de flesta med om att det är låg luftfuktighet som gör att bladspetsarna blir bruna...
tbasco
Låg luftfuktighet.. hmm. Det var ju inge bra. Areca-palmen köpte jag ju just för att den tillför luften fukt smile.gif
Och sen mår den själv illa när den inte är i fukt.. hmm..
Kee
Jag är nybörjare och långt ifrån säker på det jag skriver. Därför frågade jag själv. Men lite bruna bladspetsar kan man leva med när man vet att ljusare tider nalkas, eller? biggrin.gif

Jag tycker det är upp till debatt om man ska ifrågasätta försäljarnas marknadsföringsmetoder. Tex så marknadförs gullranka jämt som "luftrenare" när man slår upp saken visar den sig vara långt ifrån den enda luftrenaren som finns, och benjaminfikusen för att nämna en är en minst lika god luftrenare som gullrankan.
tbasco
Jo, men nu är det inte lite bruna spetsar. Det är ganska många.. och det börjar bara med spetsarna, sen mer och mer av bladet. Ser väldigt otrevligt ut med massa förvridna blad.
igl
det går helt enkelt inte att tillgodose dessa växters behov av ljus och luftfuktighet här i Sverige under vinterhalvåret. Så vi får helt enkelt bara klara dem över vintern, så mycket ljus vi kan ge och så lite vatten att de inte torkar ut.
Tropiska växter är inte lätt att klara över våra vintrar med alldeles för lite ljus.
http://www.odla.nu/krukvaxter/chrysalidoca...lutescens.shtml
mvh
inger
tbasco
Lite vatten säger du? Enligt din länk får den ju inte torka ut.