tbasco
Har en areca palm från Ikea,
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/46804005
Fastän jag tycker att jag håller jorden fuktig, så blir bladen torra i ändarna.
Den står i en hörna, ej i direkt solljus. Vad gör jag för fel?
MariaS
För mycke vatten och för lite ljus är min spontana gissning.
tbasco
Har den blivit för sur alltså?
Vad ska jag göra åt det. Låta den torka ut mellan vattningarna?
Kee
Jag drog ju igång en tråd som avhandlade smalbladiga växters bruna bladspetsar (det är så jag tolkar ditt "torra" som). Och där höll de flesta med om att det är låg luftfuktighet som gör att bladspetsarna blir bruna...
tbasco
Låg luftfuktighet.. hmm. Det var ju inge bra. Areca-palmen köpte jag ju just för att den tillför luften fukt smile.gif
Och sen mår den själv illa när den inte är i fukt.. hmm..
Kee
Jag är nybörjare och långt ifrån säker på det jag skriver. Därför frågade jag själv. Men lite bruna bladspetsar kan man leva med när man vet att ljusare tider nalkas, eller? biggrin.gif

Jag tycker det är upp till debatt om man ska ifrågasätta försäljarnas marknadsföringsmetoder. Tex så marknadförs gullranka jämt som "luftrenare" när man slår upp saken visar den sig vara långt ifrån den enda luftrenaren som finns, och benjaminfikusen för att nämna en är en minst lika god luftrenare som gullrankan.
tbasco
Jo, men nu är det inte lite bruna spetsar. Det är ganska många.. och det börjar bara med spetsarna, sen mer och mer av bladet. Ser väldigt otrevligt ut med massa förvridna blad.
igl
det går helt enkelt inte att tillgodose dessa växters behov av ljus och luftfuktighet här i Sverige under vinterhalvåret. Så vi får helt enkelt bara klara dem över vintern, så mycket ljus vi kan ge och så lite vatten att de inte torkar ut.
Tropiska växter är inte lätt att klara över våra vintrar med alldeles för lite ljus.
http://www.odla.nu/krukvaxter/chrysalidoca...lutescens.shtml
mvh
inger
tbasco
Lite vatten säger du? Enligt din länk får den ju inte torka ut.
Kanske får skaffa en växt-lampa som står på dygnet runt? Finns det några lågenergi-lampor som är lämpliga som växt-lampor?
Kee
Inte dygnet runt väl? Skaffa en timer och kör den 12-14tim om dygnet och då företrädelsevis när det är ljust ute så att inte plantan blir förvirrad.
theseraphim
hej

Arecan är rolig och trivsam men man kommer i regel inte ifrån lite torra spetsar på dem men du skriver att det vandras uppåt på bladen, då är det sällan bara klimatet utan det kan helt enkelt vara för mycket vatten men också för lite vatten och det här är jättesvårt. LAgom med vatten och jämn fuktighet innebär inte blöt jord utan den skall kännas fuktig när du tar upp den i handen och gnider den mellan händerna(låter knäppt men prova så förstår ni). Ett vanlig misstag många gör är att de tittat uppe på jorden och det ser torrt ut och man vattnat... men om man hade tittat en centimeter under ytan så var jorden fuktig, stoppa alltid ner ett finger i krukan om man är osäker för ta en stor palm tex i en stor kruka, det är sällan dom torkar på under en vecka om man vattnat rejält.
Det är lite krux det här med vattningen men man lär sig så upp med hakan för Arecan är inte körd än
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon