Full version: Klematis Niobe
Potentilla
Efter att ha fått min inomhusklematis, Pistachio (firmanamn eller växtens namn?), att övervintra utomhus intill (40 cm från) ett äppelträd, så fick jag blodad tand och planterade en Niobe vid samma träd ca en halvmeter ifrån den första plantan. Efter en vecka började Nioben se hängig ut och efter ytterligare en vecka hade den helt vissnat. Så har den nu stått i ca tre veckor och jag funderar på att byta ut den mot en ny men vet inte om jag vågar ifall det skulle vara vissnesjuka. Borde inte den första klematisen, som ju står ganska nära, också ha drabbats om det skulle vara så illa?
Nioben är planterad i en stor grop med benmjöl i botten. Ny planteringsjord har använts och den har fått kogödsel (från handelsträdgården) i periferin av gropen. den har också fått rejält med vatten. Kan den ha fått för mycket gödsel?
lilla Anna
Hej.
Jag har inte heller hand med mina klematisar.2 av 4 har i år drabbats av någonslags vissnesjuka. 1 ranka åt gången bara vissnar ner. Min man tror att jag inte vattnar tillräckligt men varför vissnar bara 1 ranka då?
Vissnade din allt på en gång eller en ranka i taget?
Kan en planta hämta sig efter vissnesjukan eller är det bara att gräva upp?

Anna
kerstin z5-6
Kogödsel är ju mild men passar bättre uppepåjorden i stället för i planteringsgropen .....
En av mina Clematis vissnade på samma sätt -o kom igen -gissar på torka för min del -de är omåttligt töstiga som nyplanterade -hela första säsongen faktiskt smile.gif
Potentilla
Oj, det här blev svettigt! Jag har råkat gör en kopia av den här diskussionen med samma rubrik.
Anna, du frågade om Nioben vissnade med en ranka itaget. Nej hela plantan vissnade samtidigt.
Kerstin, du och Jutte som svarat på min diskussionskopia är inne på att gödningen blev för stark och jag är nog böjd att tro det också. Det verkar inte som om plantan tänker repa sig så jag kommer nog att plantera en ny.
Agneta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon