Hej! Jag heter Christine och ställer idag min första fråga i detta forum. Det är så att jag undrar om det är "bortkastat" att ha haft en stor gödselhög liggande i det bara. Den är FULLSTÄNDIGT överväxt av våtarv. Det är väl inte så lämpligt att använda den? Hur ska jag göra med en eventuell ny gödselhög (bor så jag kan få stora lass)? Vad är bäst att täcka med?
Tack på förhand.
Lena i Torslanda
03-02-2008, 13:53
Hejsan! En gammal gödselhög har kanske inte så mkt näring kvar men är utmärkt att använda som jordförbättring ändå. Om du täcker högen med en stor presenning så dör våtarven efter ett tag. Likaså om du lägger upp en ny gödselhög så ska du lägga över presenning för att inte näringen ska lakas ut när det regnas.
Åsa, mälardalen zon 2
03-02-2008, 14:16
Jag tror inte våtarven dör av att täckas med presenningar, att täcka med presenningar brukar mest ta död på rotogräs. Våtarven har mycket livskraftiga frön som kan ligga runt 50år i jorden och vänta på att det blir rätt miljö = att fröerna träffas av ljus, det räcker med att fröerna träffas någon sekund av ljuset för att de ska stimuleras att gro. Många ogräsfrön är såna, det är därför en hel del bönder är ute och plöjer i mörkret och inte mitt på dagen.
Våtarv brukar dock inte vara något större problem bara att räfsa bort med jämna mellanrum, det finns många värre ogräs och jorden i den gamla gödselhögen är nog ändå bättre än de flesta köpejordar.
För övrigt så går det ju utmärkt att äta våtarv, tillagas som spenat.
Hej och tack för era svar. Kanske jag inte behöver göra mig av med gödsel/våtarvshögen då... Men för att rädda nästa hög kanske det blir presenning, om nu det stoppar våtarvsfröer?
Hej då och tack igen. Christine
Eva i Västerås
05-02-2008, 12:37
Hmm-
Jag tror att våtarvsfröna kommit med gödseln, och det är bland dom tåligaste frön som finns, vad det verkar.
Dom kan tydligen leva i jordetn i 10-20 år!
Täcka för att behålla näringen är ju bra ändå, men våtarvsfröna kommer nog att gro när dom kommer i ljuset.
Tyvärr.
Men att äta upp ogräset brukar vara bra sätt att bli av med det. Tillaga så som spenat.
Vi matar våra marsvin med våtarv. Favoritmat näst efter morotsblast.
Lasse Lucidor
06-02-2008, 22:43
Våtarv kan vara bra för jorden. Håller jordytan mjuk och porös. Den hindrar avdunstning och därför är jorden ofta mer fuktig där våtarv växer. Jag tar därför inte bort den på vissa ställen där det inte besvärar eller syns så mycket , bland högre perenner, rosor...
Det är i alla fall mina erfarenheter /LASSE
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.