Full version: Underbevattningsmatta
Tosan
Hur använder ni era underbevattningsmattor?
En gån i tiden köpte jag ett färdigt kit, ett sånt där grönt såkärl med krukor, till det följde det med en plastskiva och en underbevattningsmatta. skivan skulle man lägga på kanten på kärlet med mattan över, så mattan sög vatten från kärlet.

Nu har jag köpt matta, tänkte det kunde va bra framförallt till blå bergvallmon, men räcker det att man lägger mattan i botten på ett kärl och krukorna på, eller bör det va så att mattan får suga åt sig det krukorna behöver?

Hur gör ni?
Lady Hamilton
Jag använder mig av båda teknikerna.
"Sugande" på frösorter som växer snabbt och kräver mer vatten

På just Blå Bergvallmon (Sådda i sålådor i miniväxthus med plast lock med vetilation) så låter jag mattan ligga plant i botten och håller den fuktad (blöter mattan o vrider ur den å lägger den på botten) sedan spray-vattnar jag sådden Och kollar emellanåt att mattan är fuktig.

Sedan har jag underbevattnings brickor som jag fyller med vatten så att mattan blir "plask blöt" och det ligger kvar vatten i kanalerna på de brickorna ställer jag plantor som redan är omskolade och är på tillväxt

Sådder av typ snabb groende frön Där använder jag mig av en "behållare" som alltid är fylld med vatten och själva sådden är i "celler" som står på en matta som har "matt-ändarna" nersänkta i vattenbehållaren ständigt. Sedan har jag ett genomskilnit plast lock över själva cellerna

Sedan använder jag även andra tekniker o ibland blandar jag tekniker Men det lärt du dig ganska snart vad som är bäst
Anki V
Jag använder Weibulls underbevattningsmattor. På påsen står det att den är tillverkad av viskos och polypropylen (vad det nu är). Det är någon sorts hoptovad filt. Jag tycker de fungerar förträffligt men man får nog räkna med att den är ”engångs”

Jag läger en dubbel bit av mattan på brickan som jag har krukorna på och sedan vattnar jag bara på mattan. Mattan fördelar vattnet jämt och håller fukten ganska länge.

Jag häller alltså vattnet på mattan Jag är jättedålig på att vattna uppifrån så för mig fungerar det här perfekt. Jag har i och för sig en liten flaska med en smal pip på så jag kommer åt utan att dränka plantan….men den använder jag bara som komplement till mattan.

/Anki
Bettis
Har ingen matta så jag tog ett tunt diskunderlägg "skumgummi" vattnar på det, och det funkar blush.gif whist.gif
Tosan
Tack för era svar!
Alla sätt är alltså bra, utom de dåliga biggrin.gif
Det blir väl främst när jag börjar skola om som de blir högaktuella. Och då blir de nog finfina på mina brickor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon