J W
Hej
Jag funderar på att göra en liten solhörna, där jag kan lägga ut en handduk och ligga och sola i skymundan. Jag vill ha en mycket låg berså, med några kraftiga perenner runt kanske 50 cm höga eller låga buskar. Som golv tänkte jag lägga en markduk och sen ha en marktäckare som är mjuk och som inte blir dålig om man ligger på den. Den kommer ju då att hamna i solen och torkan... Funderar på trampnarv eller kryptimjan. Risken med timjan är ju att humlor och bin skulle sticka mig i rumpan. Min tomt finns i växtzon 1, på en blåsig plats.
Har ni några bra tips?
KURT
Buxbom borde ju fungera som häckväxt, även om den är lite långsam. Men en marktäckare som man kan ligga på??? Gräs är ju enklast och tåligast - & tråkigast!
ingrids
Inte för att det alls är vad du tänkt - men har du funderat på en solgrop? Just med tanke på att du har blåsigt. Du gräver helt enkelt ner dig ca 50 cm, stärker sidorna och kan bottna med gosig sand som då inte blåser bort så lätt.
Aqvakul
CITAT (ingrids @ 04-02-2008, 16:53) *
Inte för att det alls är vad du tänkt - men har du funderat på en solgrop? Just med tanke på att du har blåsigt. Du gräver helt enkelt ner dig ca 50 cm, stärker sidorna och kan bottna med gosig sand som då inte blåser bort så lätt.

Inspirerande idé! tummenupp.gif thanks.gif
ängsvädd
CITAT (KURT @ 04-02-2008, 07:30) *
Buxbom borde ju fungera som häckväxt, även om den är lite långsam. Men en marktäckare som man kan ligga på??? Gräs är ju enklast och tåligast - & tråkigast!

Gräs behöver inte alls vara tråkigt, finns många fina arter.

Edit: Hur får man bort regnvattnet ur solgropen?
Inga från Närke
CITAT (J W @ 03-02-2008, 15:22) *
Hej
Jag funderar på att göra en liten solhörna, där jag kan lägga ut en handduk och ligga och sola i skymundan. Har ni några bra tips?

Detta kanske kan vara något finns i Danmark i ett sommarstugeområde där det blåser. Pinnar nerslagna och trädgrenar flätade mellan. Kan göras med salix. Kanske du har lite energiskog i närheten.
[attachment=12814:Ett_tips_kanske.JPG]
Aqvakul
CITAT (Inga från Närke @ 04-02-2008, 20:41) *
Detta kanske kan vara något finns i Danmark i ett sommarstugeområde där det blåser. Pinnar nerslagna och trädgrenar flätade mellan. Kan göras med salix. Kanske du har lite energiskog i närheten.
[attachment=12814:Ett_tips_kanske.JPG]

Fräckt! tummenupp.gif
J W
Tack för svaren.

Jag har funderat på buxbom innan, men som ni säger växer det långsamt... och så luktar de inte så gott tycker jag. Katt... Man kommer ju ganska nära när man ska ligga ner. Men det är snyggt! Kan ni komma på någon kraftig, tålig perenn? Ett högt gräs som berså hade ju varit häftigt. Bambu klarar väl inte blåsten och torkan så bra, men det kanske finns ett högt gräs som gör det? Eller en frodig perenn.

Det där med en grop var ingen dum idé. Det sluttar lite där jag tänkt lägga den så jag måste ändå jämna till marken. Mimmi, har du något tips på ett snyggt gräs att ha som marktäckare. Jag är inte alls bra på grässorter... Den kommer bli placerad på en äng med bl.a. smultron, johannesört och blåklockor.

Det där med pilflätning känns lite som överkurs för mig, men det var snyggt!
ängsvädd
Nej jag har inget tips på snyggt gräs som marktäckare. Kolla om du hittar något hos Lindbloms:
http://www.lindbloms.se/Lindbloms/Sidor/prydnadsram.html

Även pratensis har några olika gräsarter http://www.pratensis.se

Wilmer
giggle.gif

Har du sand i solgropen kanske den inte heller luktar så gott efter ett tag. Beror på om grannarna har katt eller ej.. Annars lät den iden gosig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon