Potentilla
04-08-2003, 12:37
Efter att ha fått min inomhusklematis, Pistachio (firmanamn eller växtens namn?), att övervintra utomhus intill (40 cm från) ett äppelträd, så fick jag blodad tand och planterade en Niobe vid samma träd ca en halvmeter ifrån den första plantan. Efter en vecka började Nioben se hängig ut och efter ytterligare en vecka hade den helt vissnat. Så har den nu stått i ca tre veckor och jag funderar på att byta ut den mot en ny men vet inte om jag vågar ifall det skulle vara vissnesjuka. Borde inte den första klematisen, som ju står ganska nära, också ha drabbats om det skulle vara så illa?
Nioben är planterad i en stor grop med benmjöl i botten. Ny planteringsjord har använts och den har fått kogödsel (från handelsträdgården) i periferin av gropen. den har också fått rejält med vatten. Kan den ha fått för mycket gödsel?
Hejsan Potentilla
Jag är ingen expert på klematis men jag kan ju alltid säga vad jag tror. Antagligen fick den för mycket gödning. Du skulle nog ha nöjt dig med att plantera den i vanlig planteringsjord och låtit den rota sig riktigt först. Köp en ny och plantera den på samma ställe men vänta med att göda den till våren. Viktigt att komma ihåg vid planteringen. Vattna rejält, plantera klematisen cirka 10 cm längre ner än den är i krukan, lägg en 5 cm sand överst så undviker du "förhoppningsvis" vissnesjukan. Om du planterar nu i höst så kan du klippa ner den till cirka 40 cm inte nästa vår utan nästa igen för att få balans mellan rot och planta. Därefter ska Niobe bara putsas då den blommar både på årsskott och fjolårsskott. Hoppas det går bra
PS. Köp Cedergrens plantskolas katalog där står det massor med tips om klematis.
Hälsningar
Anders
Potentilla
04-08-2003, 23:03
Tack, jag tror jag följer ditt råd. Visste inte om det där med att lägga sand närmast stjälken vid plantering, inte heller att Niobe blommar på både års- och fjolårsskott. Jag har aldrig haft någon Klematis tidigare.
Agneta
Oj, jag har visst råkat skapa en kopia av mitt ursprungliga inlägg!