Full version: händer inget
månblomman
För en månad sen sådde jag kragklocka och rosenkrage ytligt inomhus då jag läste någonstans att det kunde gå men det har inte hänt något ännu...Ska jag vänta längre eller är de kanske mörkgroende? Eller ska jag ta ut sådderna i snön istället? Sådde de sorterna ute förra året men det hände inget på det viset heller. Kanske beror på hur färska fröna är?
Eva 33c
Jag har bara erfarenhet av rosenkragen (tanacetum coccineum) och den grodde förra året på 4 dagar i rumstemperatur, och då var fröerna inköpta året dessförinnan. Jag har upplevt dem som väldigt okomplicerade att få att gro.
Var det fröer ur samma påse som inte grodde ute heller för dig? Det kan faktiskt vara dåliga fröer. Eller så har sådden ståttr för kallt, prova en varmare plats kanske? Eller har de torkat ut någon gång under processen?
Några gissningar och förslag bara.
månblomman
Ja det är ur samma fröpåse som föregående års sådd, trodde att det skulle vara bra frön när det kommer från välkänt företag...Varmare kan de nog inte stå, har dem ovanpå varmvattenberedaren det brukar funka superbra. De kan ha torkat ut någon gång men jag trodde inte att det kunde bli så fördröjt av det blink.gif
Eva 33c
CITAT
De kan ha torkat ut någon gång men jag trodde inte att det kunde bli så fördröjt av det

Inte fördröjt, men om fröna redan börjat gro (vilket man ju till att börja med inte ser med blotta ögat ) och det sen torkar ut, så dör grodden och sen är det kört.
Som sagt kan man visst få dåliga frön, även om jag måste säga att frökvaliteten för min personliga del tycks ha ökat i samma takt som min erfarenhet... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon