Full version: Beskäringshjälp...
Sessan
Har 3 äppelträd på B9 stam som planterades i våras. Alla tips och räd man läser kring beskärning av unga träd går i sär, men dessa är klippta enligt bilderna. Det jag funderar över är huvugrenen- den som står rakt upp. Den känns så oproportioneligt lång jämfört med de lägre grenarna. Denna har börjat förgrena sig, men jag tycker det ser kontigt ut... Jag vill försöka få så bollformade kronor som möjligt.

Har sett att det finns flera väldigt duktiga trädintresserade i forumet. Jag vädjar ni till er hjälp.

thanks.gif

[attachment=12714:träd_1.jpg][attachment=12715:träd_2.jpg]

Cilla
Äpple satt på B9 som kronträd och som man vill ha så bollformade som möjligt behöver man knappast beskära alls. Det är en av de stora fördelarna med svagväxande underlag när man har dem som kronträd. En nackdel kan sägas vara att träden inte heller kan stammas upp så högt så att man kan gå under dem, de blir ofta inte så höga. Man kan med B9-träd sitta under kronorna om man stammar upp dem i sitthöjd, men stammar man mer så blir det inte så mycket krona alls.

Jag skulle absolut inte satt en sekatör i någon av dina träd som du visar på bilderna. Det fördröjer bara tillväxten, och dessutom skapar det mer problem än rättar till dem. T ex är det mer komplicerat att få hållbar grundstruktor utan topp med sidogrenar, som båda dina träd har.

Låt träden växa helt obeskurna under ett par, tre säsonger så har de chans att etablera en topp och välriktade grenar.

För att öka tillväxten i dina träd och få dem att må riktigt bra är det något helt annat du kan hjälpa dem med: Öka växtbäddarna och håll hela rotområdet fritt från gräs. Vattna vid torka, särskilt på försommaren och sensommaren om den är torr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon