Lena i Vallentuna
Har en radhustomt i en hörna och hade tänkt plantera ett träd på gräsmattan.
Lite för insyddskydd, skugga och för att träd ger lite höjd på trädgården.
Men också för att vi och ungarna ska kunna plocka frukt, så det får inte ta för många år innan det ger frukt.

Har ni några idéer om vad man sk välja.
Har tänkt på äpplen, - blir det för stort och tar för lång tid.
Plommon, - ger de frukt utan att vara flera, finns inga plomonträd inärheten.
Körsbör eller biggaråer.

Något annat som jag bör tänk på?

Sitter och planderr för sommaren när blåsten viner runt knuten.
MariaS
Om du väljer äpple, välj då ett familjeträd, så du vet att de korspollinerar. Äpple trivs INTE i lerjord. Tillkommer altså ett visst jordarbete innan.

Plommon. Här kan man också välja familjeträd, om man vill ha något annat än de gula plommon som är självpollinerande. Plommon gillar inte allt för väldrenerad och absolut ingen sur jord.

Körsbär(Surkörsbär) eller bigaråer (Sötkörsbär) är självfertila. Annars har de samma krav som plommon. (Bägge är av släktet Prunus)

Storleken på träden blir oftast ungefär lika idag. Oftast används lågväxande stammar till ympmaterial. Men kolla detta med din plantskola, när du ska handla.
Ewa L
CITAT (MariaS @ 03-02-2008, 18:17) *
Plommon. Här kan man också välja familjeträd, om man vill ha något annat än de gula plommon som är självpollinerande. Plommon gillar inte allt för väldrenerad och absolut ingen sur jord.

Ex.vis Victoria är självpollinerande och de är inte gula!
Jan Lindgren
Hej MariaS!
Sötkörsbär är oftast inte självfertilt men det finns sorter som är det.
MVH
Jan Lindgren
Cilla
I ditt fall, med barn som vill plocka snart och inte om 10 år, skulle jag valt körsbär (vilken sort som helst) satt på Gisela grundstam, dvs en rot som gör att trädet håller sig litet (ca 4 meter i höjd och bredd). Körsbär som man köper annars blir stora och breda träd som när de börjar bli som vackrast ofta måste tas ned på radhustomter.

Familjeträd skulle jag absolut hållit mig undan även om de kan hålla en tid. Äpple och päron med flera sorter inympade finns ofta inte på svagväxande underlag så de blir stora, dvs ca 8 x 8 meter i höjd och bredd, och dessutom tar det tid att få frukt - 5-10 år är inte ovanligt. Vill du ha päron eller äpple - spaljera (spaljéträd som man köper sitter också på svagväxande underlag och blir därmed inte stor + ger frukt mycket snabbare). Ett spaljéträd är inget mer komplicerat än ett träd satt på en "rot" som gör att den inte växer så mycket och dessutom är den beskuren från början så att den är tvådimensionell med en stam och grenar som armar rätt ut åt två håll. Man fortstätter att beskära så och kan ställa den fritt, man kan böja den som en liten pytteberså (liten koja för barn) eller ha den som en liten staketbit som insynsskydd t ex. Man kan också sätta den intill en vägg. Att den är satt på svagväxande grundstam ("rot") gör att den ger ganska mycket frukt efter bara ett par, tre år, och att grenarna är horisontella påskyndar också fruktsättningen.

Srtenfrukt, dvs plommon och körsbär som är ympade från början med olika sorter har jag sett några men mycket få lyckade exemplar av. Teorin är god men i praktiken brukar en och flera sorter duka under och dessutom sitter grenarna så lågt att man inte ens kan klippa gräset under utan att åla sig under krongrenarna. Bättre då att köpa plommon på spaljé, sätta som en del av en häck eller invid huset.

Krusbär och vinbär kan du köpa på stam och sätta i skyddade lägen, de brukar få plats på en liten tomt och de ger bär snabbt. Håller inte så länge som i buskform, men iallafall så länge som barnen är små...

En amerikansk blåbärsplanta brukar man också kunna pilla ned i en rabatt eller invid en häck någonstans. Poppis för barn och i rätt plockhöjd också...

Har man plats för en rosbuske eller kan tänka sig att byta ut ett par häckplantor mot en ros så kan man välja vresrosen. Busenkel att f fräs på och ger härliga nypon som är goda och roliga för barn att lära sig gnaga på. Supernyttigt dessutom. (Barn som lär sig äta nypon utan att käka fröna har också en del att lära sina kompisar!)
EKLO
Och jag som inte har ett enda träd, men gärna skulle ha några - jag skulle tänka på när buskbär och frukter mognar, och se till att välja sorter som mognar när jag säkert är hemma (jag menar bara helt enkelt att om man oftast är borta juli/augusti så är det ju roligast med saker som mognar först när man kommer hem.) Tänk den som hade ett litet körsbärsträd ändå, det låter ju härligt.

mvh Eklo
Cilla
Ja, det är en viktig aspekt! Körsbär brukar ju mogna i slutet av juni och början av juli... Är man inte hemma då och vill ha dem främst för bären så är ju de inte så lyckade.

Då kanske det är bättre med ett persikoträd (om man bor i zon 1-3 iallalfall), de är snabba på att ge frukt också, dvs på 5 år kan man få ganska rejält med frukt om man sköter dem väl. Vanligtvis blir de ganska små, dvs 4 meter höga och man kan hålla dem hyfsat smala på ca 3 meter. I slutet av augusti här i zon 3 brukar de mogna.
catlady
Jag skulle vilja göra ett tillägg angående körsbär;
Trädet är otroligt vackert i en vecka ungefär, när det blommar. Resten av året har körsbär en halvgles krona som inte ger ett alls lika lummigt och mysigt intryck som till exempel äpple och päronträd. Fast gott är det!
Cilla
Ja, det är en intressant aspekt catlady. Jag lägger till lite personligt om estetik och funktion:

Om man vill ha ett hyfsat glest träd men ändå kan tänka sig att ha en krona som skapar en mörk skugga på ett litet område (i yttre kronan är körsbär glesa så det märka området blir ganska litet) så är körsbär bra, fast då ska man välja de storväxta varianterna och inte ett satt på Gisela grundstam.

Gillar man vackra stammar så kan körsbär vara ett bra träd.

Gillar man ett aningen exotiskt utseende på ett träd så är körsbär bra, bladen på ett välmående träd är stora och lansettlika.

Gillar man en knotig krona eller ett träd som har ett skulpturals vinterutseende så kan man tänka bort körsbär, för de vill skapa ett burr av tunna grenar.

Gillar man att beskära eller styra ett träd i form eller utseende så är körsbär definitivt ett man ska undvika, de blir sjuka och helfula av beskärning.

Vill man ha frukt snabbt på ett träd så är körsbär bra, de producerar bär även som unga.

Vill man paltera ett träd i närheten av mur, hus eller ledning så är körsbär ett bra alternativ eftersom deras rötter sällan skapar problem.

Vill man ha all frukt själv från sitt träd så får man problem med körsbär eftersom fåglar också gillar bären.

Vill man både ha masor med bär, kunna gå under körsbärets krona och inte klättra och inte dela med sig med fåglar så bör man undvika körsbär. Stammar man upp ett sådant måste man klättra för att nå bären och där finns också fåglarna.

Har man ett torrt ställe så bör man veta att körsbär behöver en hel del stödvattning de första åren för att växa till sig. Inte sällan ser man även större träds blad sloka vid torka, men de klarar det. Mindre kärsbärsträd behöver vattnas flera år än många andra träd. Samtidigt ska de inte stå i stillastående vattenmarker, de vill ha väldränerat med vatten som kommer ofta men också går...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon