Full version: Kiwi
rosita
Är det någon som kan tipsa mig hur jag ska göra när jag ska så kiwi? Köpte frön på Impecta och deras såråd var ganska invecklade. Jag pratade med närmaste handelsträdgård, som sa att det var bara att vänta till mars och då förkultivera som vanligt. Någon här som har odlat kiwi och kan ge några tips?
KURT
Vad var det som var krångligt med Impectas såråd? Jag har ingen praktisk erfarenhet, men jag antar att de behöver en tid med kyla.
rosita
Först skulle fröna läggas i blöt i en massa, bestående av sand, vermikulit eller finsållad torv. Massan skulle tillsammans med fröna ligga i en plastpåse i rumstemperatur ca 5-6 dagar. Sedan ska påsen in i kylen, ca 1-3 grader, under 5-8 veckor. Därefter ska fröna sås tillsammans med massan. Jag som aldrig stratifierat, tycker det låter så omständigt! blush.gif Det vore kul att höra om någon har egen erfarenhet av kiwi!
stennie
Den enda erfarenheten jag har, är att jag petade ut några frön från en frukt, lät dom torka några dagar på en bit papper sen sådde jag dom.
Nästan alla grodde.
Idag 3 år senare lever 7 st fortfarande på friland!
rosita
CITAT (stennie @ 04-02-2008, 14:30) *
Den enda erfarenheten jag har, är att jag petade ut några frön från en frukt, lät dom torka några dagar på en bit papper sen sådde jag dom.
Nästan alla grodde.
Idag 3 år senare lever 7 st fortfarande på friland!

Grattis! blomma.gif Du sådde dem bara som vanligt alltså? Var det på våren? När planterade du ut dem? Hur står de, i full sol? unsure.gif
MariaS
JAg tror att det kommer fungera utmärkt om du sår dem i vanlig fuktig såjord och täcker dem med fin sand. (Sandlådesand). Väntar ett eller två dygn. Sen ställer du ut dem på skyddad plats, täckt med en plastpåse. Fram i april tar du sen in dem och ställer dem varmt, så ska du se att de gror.
stennie
CITAT (rosita @ 04-02-2008, 15:16) *
Grattis! blomma.gif Du sådde dem bara som vanligt alltså? Var det på våren? När planterade du ut dem? Hur står de, i full sol? unsure.gif

Minns inte exakt..men det var typ i Mars-April...satte dom på friland i juli...Dom står i full sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon