Full version: Perfekta sålådor!
Tosan
Tog fram våra två gamla stora kattlådor idag, såna där som har en sarg runt så det inte ska sprätta ur.
De blir perfekta som sålådor, rymmer rätt mycket, och det borde gå finfint att spänna plast runt sargen.
Kanske ett användbart tips till er andra som inte längre har katter smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Tosan @ 03-02-2008, 19:33) *
Tog fram våra två gamla stora kattlådor idag, såna där som har en sarg runt så det inte ska sprätta ur.
De blir perfekta som sålådor, rymmer rätt mycket, och det borde gå finfint att spänna plast runt sargen.

Tack för tipset!
Kom på att jag kan använda botten till fågelburarna
Tosan
Ja, det lär ju funka lika bra biggrin.gif
Åsa zon 3
Bra tips! Vi har en godisaffär där vi bor som skänker bort godislådor tummenupp.gif Dit ska jag och hämta ett par imorgon!
Piccante
Jag återanvänder oxå olika förpackningar o formar mm jag hittar. Blir ofta mycket praktiska lösningar med hemmabyggen!
Tosan
Ja, jag använder bla folieformar åxå...

Det jag gillar med kattlådan är att jag kommer att rymma minst 28 krukor i varje, å så är de så pass stabila att man faktiskt kan bära med sig alla de 28 krukorna på en gång.
Jag hör ju till dem som bär ut och in på våren, numer mellan växthus och garage...
Ciczi
Jag fick möjlighet att lägga vantarna på en gammal brödback. Den är stabil och bra och rymmer mååånga krukor.

Ciczi
Eleanor
CITAT (Åsa zon 3 @ 03-02-2008, 20:37) *
Bra tips! Vi har en godisaffär där vi bor som skänker bort godislådor tummenupp.gif Dit ska jag och hämta ett par imorgon!

Ja, där (i Skåre antar jag?) har jag också varit & hämtat en gäng med lådor! Flera gånger. Perfekta till frösådder.
Eva i Skåne
När vi bytte spis behöll jag den gamla braspannan (som inte passade i nya spisen). Sen har jag flera gamla ugnsformar som beläggningen börjat släppa i. Då använder jag dem inte till mat längre, men de blir utmärkta till krukor.
När säsongen väl är i full gång så är man ju beredd att ta till nästan vad som. dunno.gif

Jag använder dom alltså inte till att så i utan att ställa småkrukor i.
anima

Det går bra att så fröer i en ask som man köpt vindruvor i.
Den ärr komplett med lufthål både upptill på locket, och i botten.
Jag menar den genomskinliga asken! Har man lite mossa att lägga i botten så håller fukten bra!
skogstroll
Tycker jag ser så-lådor och planteringslådor överallt på stan nu i varje gathörn crazy.gif är det en sjukdom?
Gillan
CITAT (Tosan @ 03-02-2008, 19:33) *

Ärligt!? Varför har jag inte kommit på det själv? Jag som använder allt som över huvud taget går att använda! Allt från köttråg till mjukostburkar etc. Kattlådor har jag tre st som står i "ladan" whistling.gif . Himla bra djup på dem är det ju också tummenupp.gif . Tack för tipset Tosan!
Tosan
CITAT (anima @ 08-02-2008, 08:41) *
Det går bra att så fröer i en ask som man köpt vindruvor i.
Den ärr komplett med lufthål både upptill på locket, och i botten.
Jag menar den genomskinliga asken! Har man lite mossa att lägga i botten så håller fukten bra!

Det var riktigt smart! De är ju inte så himla stora heller...
ängla
Läste om era funderingar om sålådor. Godisbackarna (från Karamellkung) som brukar stå som gratis i affärerna är ju jättebra. Därför vill jag skicka ut ett allmänt tips. Lådorna ska försvinna. fear.gif Godisgrossisterna börjar med plastpåsar istället. Så hamstra NU!!!! -cry-.gif

Hälsningar Ängla
blomkronan
CITAT (ängla @ 31-10-2008, 19:41) *
Läste om era funderingar om sålådor. Godisbackarna (från Karamellkung) som brukar stå som gratis i affärerna är ju jättebra. Därför vill jag skicka ut ett allmänt tips. Lådorna ska försvinna. fear.gif Godisgrossisterna börjar med plastpåsar istället. Så hamstra NU!!!! -cry-.gif

Hälsningar Ängla

Oj, det va bra att du sa det... måste till affären i morgon. Man kan ju trava dom på varandra borra hål i sidorna för lite ventelation.. man kan få plats med en heldel planter om mankan trava dom på varandra.

Jag hade i somras de genomskinliga backarna dom säljer på ikea till min frösådd travade dom ovanpå varandra, men dom tar ganska stor plats... godisburkarna blir bättre iallafall i början tills fröerna har grott, när dom vuxit kan dom få flytta in i ikea backarn. (om inte växthuset är klart då, då får dom flytta in där)
ängla
Min vän packar upp godis hela dagarna naughty.gif Så hon berättade. Nu har jag väl en si så där 60 backar hemma. Skulle ha dom till att gjuta små gåplattor i. Blev riktigt bra 000.gif
blomkronan
Var ut och googla lite, hitta detta...

undefined

Göra krukor av tidningspapper.
Platinum
Såna plastlådor som frysta kräftor ligger i är stabila och bra tycker jag.
Pia L
En sån fick jag av min f.d. svärmor ett år då jag fyllde år, dom fungerar bra.

(krukmakaren alltså....inte en tom kräftlåda giggle.gif )
Rihane
Dom har börjat med en ny förpackning till den nygrillade kycklingen. Botten är lite låg men locket är som en liten drivhuskupa, hyfsat hög och fin. Ventilationen bör man kanske vara uppmärksam på...men det inser man nog snabbt.
Pia L
Älsklingen fick en finufius idé, på hans jobb håller dom på att byta lysrörsarmaturer och han tyckte att man kunde ta tillvara på plasthöljet och ha som låda för såkrukorna, till sommaren så kan jag ha dom i växthuset, bra idé tyckte jag. tummenupp.gif
Red Top
Härligt med kreativa karlar biggrin.gif
Har själv lyckan att leva med en sån.
ibbjarneby
tråg som man köper kött/köttfärs i går bra att så i sätt bara en kniv ibotten för drenering jäättebra att såettåringar i bara att slänga sedan. bittan
blomkronan
Mjölkförpackningar... men det är väll redan ut-tjatat... men för er som inte hört det.
Man kan plantera i mjölkförpackningar wub.gif med hål i botten.
WingDing
Tänker oxå på typ GB låder alltså glasslåda sen finns det ju de där 2liters lr större filmjölk/turkiskyogurt/gräddfil förpackningarna.

Å höll på att glömma storköks förpackningar typ 10-20liters majonäse/lingon/ättiksgurka spannarna en skvätt färg så ser man inte vart som vartigt i dem.

Sen köpte jag murbruks spannar 12-25liters å byggde i självbevattning i dem funkade perfekt men dessa är köpta å inte vad denna tiåden gällde rtfm.gif

Mvh Fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon