Full version: vad kan det vara?
aizza
har en blomma hemma som jag inte vet vad det är för något.
Den har hjärtformade blad, blommorna är röda och ser ut som bladen (hjärtformade), men har en "liten bananliknande" sak som sticker upp ur blomman.
trodde att den hette papegojblomma eller liknande. Men tror att den började på F...
har inte tillgång till kamera nu men... hoppas någon kan veta
sqrulan
Flamingoblomma. tummenupp.gif
pejori
CITAT (aizza @ 03-02-2008, 20:21) *
har en blomma hemma som jag inte vet vad det är för något.
Den har hjärtformade blad, blommorna är röda och ser ut som bladen (hjärtformade), men har en "liten bananliknande" sak som sticker upp ur blomman.
trodde att den hette papegojblomma eller liknande. Men tror att den började på F...
har inte tillgång till kamera nu men... hoppas någon kan veta

flamingo?
aizza
thanks.gif
helt rätt!

en till liten fråga, hur ska jag ta hand om denna växt. Den ser riktigt illa ut nu, bruna torkade blad, några gulnade blad.
Sitter i en vanlig kruka med vanlig blomjord. Vattnar när det behövs.
catlady
Antagligen står din växt ovanför ett element nu på vintern. Flamingons blad bränns då av värmen som stiger och växten får bruna torra kanter. Flytta den eller stäng av elementet. Spreja den med vatten varannan dag. Klipp bort fula blad.
Om den står mörkt och/eller har många blad så kan det också vara så att med det dåliga vinterljuset så måste den "döda" gamla blad för att kunna skjuta nya. Flytta den till ett ljusare fönster.
Om det var flera månader sedan du gav den näring så kan du ge den en liten skvätt nästa gång du vattnar.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon