Karsan
När man läser om bollpil, Salix fragilis "Bullata", anges ibland att den blir 3-4 meter, ibland 7-9 meter. Hur kommer det sig? Vad är det som stämmer?

Och när jag ändå frågar, hur snabbt växer den? Vi planterade 2 st bollpilar med en stamhöjd på 120 cm i somras, och kan inte bärga oss! De blir så vackra... tacksam för svar.
kerstin z5-6
Tillgång på vatten är avgörande .. gissar att mina på 10 år är 7 m zon ser du
KURT
Jag tycker också att det varierar ganska mycket. Om det sedan är miljö eller sortberoende vet jag inte. Jag har sett äldre bollpilar vid en å som är ca 3 m höga och andra ganska nära som är 5-6 m höga.

De blir mycket vackra om man planterar dem i en rad eller i en klunga så att trädkronorna bildar ett tak.
Karsan
Vi bor i zon 2. Vi köpte träden på Zetas handelsträdgård och jag har för mig att de angav höjden på 3-4 m. Eftersom den ena av våra två bollpilar står kanske 4 meter från huset så skulle man inte vilja att den blev så mycket större än så... med tanke på rotsystemet?

man får kanske låta bli att vattna och gödsla dem (å andra sidan står andra växter runt dem som behöver vatten och näring).
Cilla
Intressant, fick mig att tänka på att jag också noterat hur olika stora de blir. Jag har inte sett att det finns någon annan sort än en, Salix fragili 'Bullata', men vilken klon de är tagna från kan säkert spela roll för slutstorleken.

Jag skulle inte vara orolig för att ha en sådan 4 meter från mitt hus pga rötterna. Däremot kanske kronan kan kännas lite påträngande efter en tid om den kommer för nära. Men det kan man ju lösa då, antingen genom att byta ut trädet eller helt enkelt, som faktiskt går att göra, beskära den sida som kommer för nära. Blir det inte snyggt får man som sagt byta ut, men en hel del beskärning tål de här bollpilarna utan att snabbt blir rötskadade.

Fast en av fördelarna med dem är ju att de inte behöver beskäras för att skapa en svamp- eller bollformad krona.
pleximaster
Cilla, kan man hamla bollpil som man gör i Skåne med många andra pilar?

mvh plexi
Harvey
I böckerna står det att bollpil inte skall beskäras, när dom klippte in dom snygga bollpilarna utanför en mcdonalds här i närheten (dom var som riktigt fina tak över uteserveringen) tyckte jag att VAD HAR DOM GJORT! Men vad fina dom blev sedan efter bara ett par år igen. Nu har jag för mig att jag såg att dom har tagit bort dom helt, himla synd.
KURT
CITAT (pleximaster @ 06-02-2008, 12:07) *
Cilla, kan man hamla bollpil som man gör i Skåne med många andra pilar?

mvh plexi

Tekniskt är det inget problem, om man vill det.
Fågelvägen
Bollpilen - från Terijoki i östra Finland - växer ju av sig själv bollformat, så varför i all världen skulle man hamla den? ("Cruelty to plants!")

Den växer faktiskt bra också på ganska torra ställen, men sol vill den ha för att bli riktigt vacker. På 10 år blir den ca 3 meter hög och minst lika bred. På 15-20 år blir den ett präktigt klätterträd, lämplig utmaning både för katter och mormödrar.

Den kan beskäras lite inuti, för att framhäva grenverket, ta bort döda kvistar och för att öka framkomligheten för klättrarna. Men lämna inga otäcka tappar!
Cilla
Jag har inte sett den hamlas men det kan säkert gå. Dvs inte att kapa grova grenar men att vartannat eller vart tredje år ta bort alla grenar eller hälften eller en tredjedel av alla grenar (inte halva eller en tredjedel av varje gren).

Som alltid med hamling är det ett ganska pilligt och tidsödande jobb, alla snitt måste läggas så att såren kan övervalla, och tar man bort alla lövbärande grenar vill det till att trädet är eller får bli vitalt, dvs med luckrad jord och stödvattning vid torka.

Estetiskt tror jag att det kan se mer kul ut än vackert, men kuliga träd är ju bra de med. Så himla mycket mindre i kronvolym tror jag inte att de blir, dock lite glesare kanske. På ett vitalt träd som mycket blad och gren tas bort på sätter ju tillväxten fart i en hel annan takt än för det obeskurna trädet. Kanske kan man med den friska bollpilen ta bort all bladmassa varje år och på det sättet få lite mindre krona, men om de bara får växa en säsong så blir de ju utan sidogrenar och därmed blir kronan glesare.

Däremot tycker jag inte att man måste vara så strikt i att inte beskära bollpilen om man nu vill. Visserligen formar den ju en bollaktig krona av sig själv, men med pil kan man frisera utan att trädet tar skada. Många bolpilar jag sett har stammats upp och man har tagit bort ett och annat dött i kronan, och en bollpil som några trädgårdsentusiaster (och pensionärer) har i mina trakter friserats i yttre grenverket med ett par tusentals klipp varje vårvinter. Den växer glatt vidare ändå utan skador.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon