Full version: Klematis i gran
Stefan A
Jag har en uppstammad granhäck mot gatan. Ganska rolig historia som gör att vi ser fötter och ben på förbipasserande men de ser inte in på tomten. Vägen utanför ligger en nivå upp från tomten och granarna är uppstammade 2 meter.

Det vore roligt att bjuda de som passerar på en överraskning i granen och jag har funderat på om det finns någon klematis som skulle kunna trivas där uppe. Eller en annan klätterväxt? Eftersom gran är så mörk skulle en ljus blomma lysa mest, men färgen är egentligen inte så viktig.

Vi bor utanför Stockholm.
Finn Klematis
Hej!

Du kan använda flera olika klematis,men det enklaste och också ett av dom vackraste är
Paul Farges, säljes också under namnet Summer Snow. Små vita blommor i klasar,2,5 cm.
stora. Sju meter långa rankor. Klippgrupp 3. Rikblommig.

Lycka till.
Finn.
Kajsa

Här en bild av min Summer Snow, blommar senare av sommaren, har klematissteklar här
men denna låter dom bli.
Stefan A
Wow, jättefin! Den måste jag ha någonstans. Men just där uppe i granen kanske blomman skulle vara större.

Finns det något lika starkt växande storblommigt alternativ?
Anders Roslagen
Sibirisk klematis växer sällsynt vild i Norge och Finland där den faktiskt kan klänga i just granar. En fylld variant med större blommor och som dessutom kommer med mer blommor efter huvudfloret är Clematis sibirica ´Albina Plena´.

Kajsa

Albina Plena E, den är underbar, grupp 1 blommar tidigt och lite blommor senare.
Men jag fick gräva bort min i sommar, klematissteklarna blev bara fler och fler för varje år.
Finn Klematis
Hej!

Sibirica Albina Plena och Riga är utmärkta klematis. Men i en hög gran kommer Paul Farges att synas
mycket bättre. Den har även längre blomningstid. Du behöver inte vara orolig, den syns.
Klematis stekeln går inte på Paul Farges.
Lycka till.
Finn.
Gunilla T
Oj vilka vackra bilder..älskar Clematis men har inte lyckats särskilt bra med dem trots att de är planterade efter konstens alla regler. Nu har jag mest de estländska storblommiga sorterna...är de särskilt krävande månne?

En fråga också..hur klarar clematis av rotkonkurrensen från granar? Granar har ju väldigt aggressiva rötter.
Finn Klematis
Hej!

Dom estniska klematisen är med dom mest härdiga och lättodlade storblommiga sorterna.
När man odlar mot träd och buskar, sätter man rotspärr nere i planteringsgropen.

Mvh.
Finn.
Stefan A
Finn! Vad gäller "rotspärr", ska den skärma av enbart mot granens håll eller runt hela klematisens rotklump?
Boxer
Jag tycker att eldkrasse, Tropaeolum speciosum är jätteläcker.
Jag har sett olika zonangivelser, från 1 till 4. g.gif
Finn Klematis
Hej!

Den sidan av gropen som är mot trädet. Byggplast är bra.

Lycka till.
Finn.
Stefan A
Tack!

Eldkrassen var också härlig. Börjar den om från roten varje vår eller bryter den från gamla "veden"? Klänger den själv eller måste man binda upp den?
KarinSKARA
STOPP!!!!!!!!!!

Innan du gör något galet som du får ångra LÅNG tid framöver!!!
GRANAR vill ALDRIG på några vilkor ha någonting mot barren.

Karin i Marum

Stefan A
Oj då! Varför inte, vad kan hända?
KarinSKARA
Barren gulnar, dör och faller av helt enkelt.
Så vill du inte ha en barrlös granhäck så se till att den står utan klätterväxter.

Karin i Marum
Eva St
CITAT (Boxer @ 07-02-2008, 23:20) *
Jag tycker att eldkrasse, Tropaeolum speciosum är jätteläcker.
Jag har sett olika zonangivelser, från 1 till 4. g.gif

ELDKRASSE HAR JAG SÖKT I FLERA ÅR UTAN ATT HITTA -cry-.gif VET NÅGON VAR MAN KAN FÅ TAG I PLANTOR TILL DESSA
Boxer
Den fanns på Lisebergs trädgårdsdagar förra året. Har du försökt att beställa hos någon handelsträdgård?
Owe J
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av klematis i barrträd, men jag har fått lära mig att om man bara tänker på hur de olika växterna växer så går det bra. Det betyder att man aldrig ska plantera något som skuggar skottsättningen hos barrväxterna. Om skottet skuggas förtvinar det och man får som resultat ett väldigt fult barrtäd som bara växer där klematisen, eller vad det nu är, inte växer.
Det säkraste kortet är väl de som man kan klippa ner på hösten och sedan ägnar halva sommaren åt att ta sig upp igen innan de blommar - t.ex. viticellatyperna.
Cilla999
Hänger på denna tråd, har haft liknande funderingar gällande klängväxter på våra stora tallar som står på tomten.
Kan man ha klängväxter på tallar, då?
Finn Klematis
Hej!

Alla värdträd skadas av att ha en växt klängande i sig. Barrträd mer än lövträd.
Sedan är det frågan om vilket man värderar högst. Trädet eller blommorna.
Mina häckar är inte dom vackraste på vintern. På sommaren är dom överfulla
med blommor.

Mvh.
Finn.
KarinSKARA
CITAT (Cilla999 @ 21-02-2008, 12:53) *
Hänger på denna tråd, har haft liknande funderingar gällande klängväxter på våra stora tallar som står på tomten.
Kan man ha klängväxter på tallar, då?

Tallar brukar det inte vara någon fara med att låta klättrare härja i.
Har du sedan storväxta gamla hederliga Svenska tallar behöver du inte oroa dig.

Hos Granar därimot är det inte bara de nya skotten som tar skada, utan även de äldre barren. Ligger det en gren eller annat mot en Gran under 1 säsong (ibland tom. kortare tid) så är det kört med dom barren som varit "klämda" (mörklagda)

Karin i Marum
Eva St
CITAT (Boxer @ 21-02-2008, 08:22) *
Den fanns på Lisebergs trädgårdsdagar förra året. Har du försökt att beställa hos någon handelsträdgård?

Nej det har jag inte. Men jag har letat överallt tycker jag. Du kommer inte möjligtvis ihåg vad de hette som sålde den i Göteborg
Boxer
CITAT (Eva St @ 21-02-2008, 22:47) *
Nej det har jag inte. Men jag har letat överallt tycker jag. Du kommer inte möjligtvis ihåg vad de hette som sålde den i Göteborg

Nej tyvärr, men jag ska hålla utkik.
Här finns den: Derome kryddor och perenner

Boxer
Här och här och här finns den också.

Lycka till! smile.gif
Eva St
yahoo.gif TUSEN TACK Boxer bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon