pleximaster
Har grävt upp 15-16 meter gamla buxbomshäckar och sedan grävt och planterat dem hemma.
Nu är jag rätt trött på att gräva! Hoppas de stora plantorna klarar sig. smile.gif

Hittade plantorna på blocket. Planterade i fina mönster kan inte förstå varför de skulle ta bort dem, de skulle bygga träddäck till den gamla skånelängan istället...

mvh plexi
kerstin z5-6
Hu -så tur de kom till ett bra hem smile.gif
KURT
CITAT (pleximaster @ 04-02-2008, 00:47) *
Hittade plantorna på blocket. Planterade i fina mönster kan inte förstå varför de skulle ta bort dem, de skulle bygga träddäck till den gamla skånelängan istället...

mvh plexi

Man kan ju inte förbjuda massakrering av kulturarv, på den egna tomten!
pleximaster
Jag kan kanske passa på att fråga om lite skötselråd.

Jag har bara grävt gjupt och brett och satt ner plantorna i jorden som fanns där, lerjord men denna är lite uppblandad med grus nu när jag grävde nära en stenlagd gång. Mina frågor rör klippning och gödning. När kan man göra detta? Kan man klippa och göda i år överhuvudtaget? Vill inte chocka dem mer än jag redan gjort.

Håller med dig Kurt! Detta var kulturarvsmassaker. Det skulle även ta bort de gamla hemma gjutna cementplattorna som var charmigt oregelbundna och med massa patina.

mvh plexi
frugb
Åhhh... blir alldeles matt! Det verkar som om man just nu i intredningssverige ska bygga sig ett MASTODONTSTORT träutedäck där man ska vara hela sin utetid samt kapa ALLA stora, FÖRFÄRLIGA träd som skuggar och skräpar ner.

Kan det inte bli tal om k-märkning av trädgårdar och träd??? Skönt som sagt i alla fall att buxbomshäckarna lever vidare.

Ska vi starta ett upprop för bevarande av träd?
KURT
Det är ju så de gör i alla designprogram på TV också.
Gunilla T
Ja, domdär lastbryggorna brukar vara det första som dyker upp vid nybyggnation...
pleximaster

Som jag skrev på ett annat forum angående den "medvetna träddöden" i vårt land...

"Det är väl så att idag så känns det som att det breder ut sig en allmän uppfattning om att träd högre än 3 meter inte ska få finnas vid bebyggelse, då dessa skuggar, skräpar ner, blir hem för smådjur och fåglar, förstör stenläggningar och allmänt stör vår inplastade "Vi i villa-dröm" och ska därför tas bort omgåeende. Lite trist tycker jag. Det går att ha ett eller två riktiga träd även på en liten tomt som i dag oftast är normen."

Lastbryggor var ett bra namn smile.gif men de går vid nybyggnation är okej då det ändå återspeglar dagens visoner om vårt boende, värre är väl när man bygger det vid äldre bebyggelse där det inte passar in och förstör kulturarvet som finns bevarade i dessa trädgårdar och trädgårdsrum med byggnaderna i fråga.

Som sagt jag håller även till vid ett annat forum byggahus.se. I deras trädgårdstrådar skiljer sig rubrikerna rätt mycket från de diskussioner som är här, där är det vanligt med trådar som "hur tar man bort träd", "hur lägger jag igen en gammal blomsterrabatt", "hur gör jag trädgården kliniskt ren från alla farliga blommor och djur som mina barn annars skulle kunna stöta på", "tips på totalt underhållsfri trädgård" "konstgräs för att slippa klippa gräset" osv...

Jag vill inte påstå att vi är bättre här alla är vi väl insnöade på våra sätt. Men det vore inte fel om det även fanns skydd för olika trädgårdar. Vet inte hur det skulle kunna fungera i praktiken men önskvärt vore det ändå. Väldigt många som köper äldre hus går för fortfram och förstör både hus och trädgård snabbt vid övertagandet och ångrar sig sedan djupt när man börjar undra hur det såg ut förr, hur livet var i deras hus förr och vad som odlades i trädgården.

mvh plexi
Fågelvägen
I England lär det finnas en förening "for the Prevention of Cruelty to Plants"! nono.gif Eventuellt är den påhittad av någon sorgsen trädgårdsgranne. Stora träd får man bara inte igen ifall man ångrar sig.

Jag skulle gärna vara med i en aktionsgrupp för beskyddande av just träd i trädgårdar. Det verkar som om modet föreskriver TRÄ, men man har ingen respekt för gamla TRÄD.
Det villasamhälle vi bor i präglas av
• trädäcksdille: alla ska ha trädäck, också om huset är från slutet av 1800-talet. Är det drömmen om en brygga vid stranden som spökar?
• trädutrotningsräder: "stora tallar är speciellt farliga, de kan falla plötsligt" "om ekar eller björkar skymmer utsikten kan man kapa stammen på 10 meters höjd" "äppelträd ska klippas som gräsmattor, allt som sticker upp ska bort"

Jag blir så sorgsen när trädfällarföretagen kalhugger och stubbfräser. Så byts lummigheten, fågelkvittret och den vandrande trädskuggan ut mot en standardlösning: gräsmattan. Martyrmässigt klippt av ilskna, stressade familjemedlemmar 2 gånger i veckan, när den växer som bäst. Vid torka - vattna, vattna! Mödosamt mossbekämpad. Nysådd, där trädet en gång stod, får ej beträdas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon