Som jag skrev på ett annat forum angående den "medvetna träddöden" i vårt land...
"Det är väl så att idag så känns det som att det breder ut sig en allmän uppfattning om att träd högre än 3 meter inte ska få finnas vid bebyggelse, då dessa skuggar, skräpar ner, blir hem för smådjur och fåglar, förstör stenläggningar och allmänt stör vår inplastade "Vi i villa-dröm" och ska därför tas bort omgåeende. Lite trist tycker jag. Det går att ha ett eller två riktiga träd även på en liten tomt som i dag oftast är normen."
Lastbryggor var ett bra namn

men de går vid nybyggnation är okej då det ändå återspeglar dagens visoner om vårt boende, värre är väl när man bygger det vid äldre bebyggelse där det inte passar in och förstör kulturarvet som finns bevarade i dessa trädgårdar och trädgårdsrum med byggnaderna i fråga.
Som sagt jag håller även till vid ett annat forum byggahus.se. I deras trädgårdstrådar skiljer sig rubrikerna rätt mycket från de diskussioner som är här, där är det vanligt med trådar som "hur tar man bort träd", "hur lägger jag igen en gammal blomsterrabatt", "hur gör jag trädgården kliniskt ren från alla farliga blommor och djur som mina barn annars skulle kunna stöta på", "tips på totalt underhållsfri trädgård" "konstgräs för att slippa klippa gräset" osv...
Jag vill inte påstå att vi är bättre här alla är vi väl insnöade på våra sätt. Men det vore inte fel om det även fanns skydd för olika trädgårdar. Vet inte hur det skulle kunna fungera i praktiken men önskvärt vore det ändå. Väldigt många som köper äldre hus går för fortfram och förstör både hus och trädgård snabbt vid övertagandet och ångrar sig sedan djupt när man börjar undra hur det såg ut förr, hur livet var i deras hus förr och vad som odlades i trädgården.
mvh plexi