Full version: Apropå fisk
LadyG
http://www.dn.se/content/1/c6/73/26/28/fiskguide.pdf

DN har en PDF med fisk från WWF så att man snabbt kan se vilka som är ok, vilka som är mindre bra och vilka som är "no no" om man har svårt att minnas vilka som är utrotningshotade och inte.

Mycket bra tycker jag, den ska jag ha med mig nästa gång.
mamamaggan
Tack för den länken!
Gillan
Det var en bra länk. Tack för den tummenupp.gif
KURT
Annars kan man hitta den direkt hos WWF också, med ytterligare information:

http://www.wwf.se/show.php?id=1133536
Aqvakul
Ett bra och lättöverskådligt schema! tummenupp.gif thanks.gif
Myosotis
Fast det verkar bara handla om matfisk. Då jag är vegetarian undrar jag mer över kattfoder. Är det någon som vet något om det? Själv köper jag helst inte kattfoder som innehåller fisk, men köper man bra foder hos veterinären innehåller det ofta en del fisk i alla fall. Svårt att välja bort då man vill kattens bästa. Billigt foder ökar ju som bekant risken för urinsten t.ex.
Bee
Men, fear.gif , alla dom vanliga sorterna jag är uppfödd på står på antingen Tänk-efter-listan eller Låt-bli-listan!
Torsk har vi hört om men rödspätta, kolja, makrill (Makrill???!!! - den godaste fisken av dem alla). Och så havskräftor som är så goda.
Ingen mer torsk med äggsås, inga makrillbullar.... -cry-.gif - dom går inte att ersätta med nån fryst fisk från Bortre Asien.
Henrik_
CITAT (Bee @ 04-02-2008, 13:10) *
Men, fear.gif , alla dom vanliga sorterna jag är uppfödd på står på antingen Tänk-efter-listan eller Låt-bli-listan!
Torsk har vi hört om men rödspätta, kolja, makrill (Makrill???!!! - den godaste fisken av dem alla). Och så havskräftor som är så goda.
Ingen mer torsk med äggsås, inga makrillbullar.... -cry-.gif - dom går inte att ersätta med nån fryst fisk från Bortre Asien.

Det var en tråd tidigare då jag skrev att man kan välja sej istället för torsk, det är dessutom billigare.
En del har dock lite svårt för den grå färgen.

Fast dom andra är nog lite värre att ersätta med något annat...
KURT
CITAT (Bee @ 04-02-2008, 14:10) *

Sillbullar med korintsås.
ankiironninge
oj så bra!!

har faktiskt tänkt på detta med fisken
vars namn är något man knappt kan utala.
Tänk vilka transporter...så brukar jag tänka..

tack för länken....
cosmos
Hej!
Jag läste nånstans...kommer inte ihåg var.. att det snart skulle komma torsk som var eko-märkt på nåt sätt!

Hoppas verkligen att det är så....för ingen kan få mej att äta vare sej sej eller kolja..har testat.. men.. nej tack!

Den underbara vita skiviga torsken..stekt som fileer eller kokt med senapssås till och kryddgrönt..det var vardagsmat när jag var ung..vi köpte färsk fisk i hamnen onsdagar och lördagar!

VILL ÄTA TORSK..VILL ÄTA TORSK..NU!! rolleyes.gif !
Aqvakul
CITAT (cosmos @ 04-02-2008, 14:14) *
Hej!
Jag läste nånstans...kommer inte ihåg var.. att det snart skulle komma torsk som var eko-märkt på nåt sätt!

Hoppas verkligen att det är så....för ingen kan få mej att äta vare sej sej eller kolja..har testat.. men.. nej tack!

Den underbara vita skiviga torsken..stekt som fileer eller kokt med senapssås till och kryddgrönt..det var vardagsmat när jag var ung..vi köpte färsk fisk i hamnen onsdagar och lördagar!

VILL ÄTA TORSK..VILL ÄTA TORSK..NU!! rolleyes.gif !

Visst är torsk gott! Själv kan jag dregla över kokt torsk med ägg och persiljesås. Nyfångad lite större torsk, som delar sig i skivor nästan av sig själv...mmmmmmmm! tummenupp.gif
KURT
De flesta fiskar, inkl. torsk har i alla fall chansen att komma tillbaka om man minskar fisketrycket på dem. I vissa fall kan man också odla fiskarna (passar bäst för Pangasius (hajmal) och andra fiskar som äter vegetarisk mat). Men för ålen är det nog kört. Även om man skulle minska fisket så kan de inte i längden fortplanta sig, och än så länge kan man inte få ålförökning att fungera något vidare i fångenskap.
cosmos
CITAT (aq42 @ 04-02-2008, 14:29) *
Visst är torsk gott! Själv kan jag dregla över kokt torsk med ägg och persiljesås. Nyfångad lite större torsk, som delar sig i skivor nästan av sig själv...mmmmmmmm! tummenupp.gif

Jag dreglar också...fast jag gillar inte äggsåsen...men själva den skiviga fisken..så jävulusiskt god!

Bee
Tack Kurt för sillbullereceptet! JAg har pratat om sillbullar länge men inte kommit mig för att leta efter recept.
Min mormor lagade sånt när mamma och hennes syskon var små.

Sej duger att steka eller ha i gratäng. Men kokt - nä då är det vit fin torsk som gäller. (Fast blundar man tror jag inte man märker någon skillnad tongue.gif
LadyG
"Åtta kommuner på västkusten har bestämt sig för att sluta köpa torsk för att minska utfiskningen i Östersjön.
De kommuner som tillsammans bestämt sig för att sluta servera torsk på skolor, daghem och äldreboende är Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Tanum, Munkedal, Lysekil, Sotenäs och Strömstad." (SvD)

Hejja kommunerna som inte köper torsk! Toppen!

Fast jag skäms över Stockholms svar:
"Men i Stockholms stad finns inga beslut på att stryka torsken från inköpslistan för att spara in på miljön. "Vi sätter upp mål men sedan är det upp till respektive verksamhet att bestämma", säger Staffan Ingvarsson (m), kanslichef och borgarrådssekreterare till SvD.se."
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_846307.svd

Fegt och lamt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon