jeppisnina
04-02-2008, 07:38
...är det vettigt? Har någon prövat om de trivs, eller blir det fööör fuktigt? Jag har köpt en helt underbart vacker (stor) kruka. Självvattnande krukor brukar vara fula, men denna är skitsnygg, så jag tänkte plantera många orchideér i den!
/Nina
Nja, ofta vill orkidéerna torka ut emellan. Om komposten är blöt helatiden kommer det lätt hoppstjärtar som bryter ned substratet vilket gör att det blir ännu blötare. Jag skulle nog inte våga pröva det
Ätlig trädgård
05-02-2008, 17:11
Jag läste för ett år sedan ungefär om någon som hade Orkideerna i hydro. Jag köpte en lång-smal glaskruka som jag fyllde ca 10 cm lekakulor i. Sen lite kompost, sen satte jag ner Orkideen och fyllde på med kompost överst igen. Den trivs jättebra! Jag var nervös att den skulle få för mycket vatten, men en del av dess rötter söker sig till och med ner till lekakulorna som för det mesta står under vatten. Men även de torkar ut, och då brukar jag låta den stå utan vatten ett tag innan jag fyller på.
Den har nog aldrig frodats så mycket som sedan den fick fri tillgång på vatten.
Häromdagen tänkte jag att eftersom många rötter spretar upp i luften och en del är nere i vattnet, så kanske de har olika uppgifter. De i vattnet suger vatten och de i luften fångar det plantan behöver ur luften. Jag vet inte om den är så. I alla fall trivs min Orkidee jättebra.
Fast du kanske ska tänka på att krukan ska vara genomskinlig.
AnnammA
05-02-2008, 17:17
Jag har också provat hydrokultur, enligt boken "Så lyckas du med orkidéer" av Ralf Efraimsson. Jag har bl a en miniorkidée som jag odlat så, sedan förra sommaren, och där är knoppar på den nu. Vattnet i krukan ser Ok ut.
jeppisnina
08-02-2008, 07:55
Fler erfarenheter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.