Många tror faktiskt att guldfiskkupor är förbjudna i Sverige, men tyvärr är det inte så. De säljs ju i varenda zooaffär. Däremot var det på gång att man skulle förbjuda fiskhållning i akvarier på mindre än 40 liter från årsskiftet. Hur det blev vet jag inte - många akvarister protesterade mot detta. Själv tycker jag att ett sådant förbud är helt okej - ett 40-liters akvarium är inte större än att de flesta har både råd och plats till ett sådant. Men eftersom förbudet bara skulle gälla för fiskar lär effekten inte bli alltför stor. Köper man ett mindre akvarium går det alltid att säga att det ska vara för växter, räkor, snäckor o s v.
Det stämmer att fiskar inte växer naturligt i för små utrymmen. Men kan man kalla detta för att de "anpassar sig"? Jag tycker inte det. Det är djurplågeri att inte ge dem det utrymme de behöver. Ulrica, jag håller verkligen med om att paroonhajar, redtailmalar och liknande borde förbjudas som akvariefiskar. Konstigt nog möter även detta ibland protester från akvariefolk: "Det finns faktiskt en och annan akvarist som har ett akvarium på flera tusen liter". Visst - men rättfärdigar det att sådana fiskar säljs i varenda zooaffär? Ofta utan att kunderna får veta hur stora de kan bli?
Kampfiskar är nog de fiskar som klarar sig bäst i en större guldfiskkupa. De är ganska små, lugna och snappar som alla labyrintfiskar luft från ytan. Syrebrist är annars ett problem i guldfiskkupor, eftersom ytan är så liten i förhållande till volymen. En slöjstjärt som snappar luft lider alltid av syrebrist. Däremot anser de flesta numera att den runda formen inte spelar någon roll för fiskarna. Tar man hänsyn till fiskarnas krav för övrigt, kan man därför ha småfisk i en stor kupa utan att de mår dåligt. Kampfiskar bör t ex vara en hane och 2-4 honor som ska ha täta växter där de kan gömma sig för varandra om det behövs. Men ett riktigt akvarium är både lättare och roligare att ha.
CITAT (MariaS @ 04-02-2008, 11:38)

Jag har flera stycken guldfiskskålar.
Perfekta att plantera citrus i

Utmärkt användningsområde för guldfiskskålarna!
Olle