Full version: fröinsamling
Elizabeth
Jag skulle vilja samla in för från mina tagetes. När och hur jag ska göra det? Har alltid köpt färdigt frö men den sorten är lite dyrare så jag vill göra ett försök.

Hälsar
Elizabeth
KURT
Det gäller att ta fröna när de "ser" mogna ut, på de flesta växter skiftar själva fröet färg och mörknar när det mognar. Sedan brer man ut fröna och låter dem torka. Är man noga så sållar man också bort de delar av fröna som används för vindtransport, förvara torrt och mörk under vintern. tagetes går mycket bra att ta egna frön från (jag har i alla fall inte hört talas om F1-hybrider för tagetes?).
Susanne i Linköping
Visst finns det F1-hybrider av tagetes, jag snabbkollade Impecta och Lindbloms och nästan hälften av Lindbloms sorter och fyra av Impectas var F1-hybrider. Men man kan ju alltid försöka, har man lite tur kan man få bra frö (det finns ju gott om äkta sorter).
Elizabeth
Tack för svaren. Jag ser redan fram emot nästa vår för att se om/hur jag lyckats. I värsta fall kan man ju alltid köpa en ny påse...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon