Full version: Bågväxthus
morellen
Jag funderar på att köpa ett bågväxthus. Är det någon här som har efarenhet från sådant?
Är de krångliga att montera?
Hur mycket måste man fixa med marken innan man slår upp ett?
och hur sjutton klarar de en sån här vinter med storm en gång i veckan?
Jan Lindgren
Hej!
Jag har provat bågväxthus. De var relativt enkla att sätta upp men jag gillar inte plastfolien. Den håller inte mer än några år och det är jobbigt att byta. Hade jag råd så skulle jag sätta upp kanalplast istället. Nu håller jag på att byta ut folien mot korrugerad plast istället. På mitt första båghus satte jag upp sinusformad plast och det har hållit mycket bra. På det jag håller på med nu sätter jag upp trapetsformad plast. Den är inte lika genomskinlig som den andra men det gör inte så mycket för jag ska ha huset till förökning. Den stora fördelen med båghusen är att man inte behöver göra en dyr grund. Det räcker att jämna till marken sen är det bara att bygga.
Jag har några bågar kvar som jag ska använda till ett utegångsstall till hästarna. Jag klarar inte att bygga ett riktigt stall dessutom behöver jag ändra på något så är båghus lätta att demontera.
MVH
Jan Lindgren
KURT
Läs också om växthusen på Austad Gård, de började med budgetvarianten = vattenledningsrör som böjdes runt äppelträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon