Jag tänker mig att plantera en sida av tomtgränsen med något liknande en engelsk hedge-row. Alltså blandade buskar, mest gammaldags hagtorn, men även slånbär, björnbär och någon hassel tex.
Både slån och hagtorn blommar ju jättefint, men ganska tidigt. Funderar därför på att peta in nån ros som kan passa.... Vill ni bidra med brainstorming?
Idén är att det ska passa med det lite vilda intrycket, alltså inga stora tunga gräddtårtor, och kanske inte för starka färger heller...? Nypon är ett stort plus! Skulle de dofta blir jag ännu gladare... Taggar är bara bra, tanken är att rådjuren ska få sig en match.
Kan tänka mig att de måste orka nå upp till en viss höjd för att orka konkurrensen - resten av häcken ska få bli omkring 2 meter hög, så de måste bli över 1 meter minst tror jag.... (i omkring zon 2-3)
De måste vara tuffa, konkurrensen kommer bli hård. Både från övriga häckplantor, men också från ett antal björkar som står längs samma sträcka. På våren kan det bli kortvariga översvämningar, men annars tror jag att jordmånen är vettig.
- Daggros R. glauca vill jag ha - älskar allt med den! Eller är det några nackdelar som jag missat?
- Kanske någon äppelros? Vilka gillar ni av dem?
- Är förtjust i japansk klätterros, R. multiflora, men den kanske bara blir en stor rufshög ovanpå resten av häcken....?
- Vad tror ni om mumieros i sammanhanget?
- Kanske någon pimpinell, för det fina bladverket och många nyponen?
- Redan nu står en gammal Hollandica på platsen, den borde jag väl kunna låta stå kvar och vara med i häcken?
Tackar på förhand!

/Mia