Full version: Rostips?
Mia, zon 3
Hejsan i vinterslasket!

Jag tänker mig att plantera en sida av tomtgränsen med något liknande en engelsk hedge-row. Alltså blandade buskar, mest gammaldags hagtorn, men även slånbär, björnbär och någon hassel tex.
Både slån och hagtorn blommar ju jättefint, men ganska tidigt. Funderar därför på att peta in nån ros som kan passa.... Vill ni bidra med brainstorming?
Idén är att det ska passa med det lite vilda intrycket, alltså inga stora tunga gräddtårtor, och kanske inte för starka färger heller...? Nypon är ett stort plus! Skulle de dofta blir jag ännu gladare... Taggar är bara bra, tanken är att rådjuren ska få sig en match.
Kan tänka mig att de måste orka nå upp till en viss höjd för att orka konkurrensen - resten av häcken ska få bli omkring 2 meter hög, så de måste bli över 1 meter minst tror jag.... (i omkring zon 2-3)
De måste vara tuffa, konkurrensen kommer bli hård. Både från övriga häckplantor, men också från ett antal björkar som står längs samma sträcka. På våren kan det bli kortvariga översvämningar, men annars tror jag att jordmånen är vettig.

- Daggros R. glauca vill jag ha - älskar allt med den! Eller är det några nackdelar som jag missat?
- Kanske någon äppelros? Vilka gillar ni av dem?
- Är förtjust i japansk klätterros, R. multiflora, men den kanske bara blir en stor rufshög ovanpå resten av häcken....?
- Vad tror ni om mumieros i sammanhanget?
- Kanske någon pimpinell, för det fina bladverket och många nyponen?
- Redan nu står en gammal Hollandica på platsen, den borde jag väl kunna låta stå kvar och vara med i häcken?

Tackar på förhand! rose.gif
/Mia
noranettan
Mumierosen har jag svårt att se i ett sådant sammanhang. Den får ifs långa årsskott, men de har den karaktären att de vill lägga sig ner. Betrakta den mer som en marktäckare att ha i slänter. Hollandican blir väl jättebra i det här sammanhanget. Funderar du över pimpineller kan du kika i mitt pimpinellalbum. Annars är det ju många rugosor som är trevliga och flera arter med. De jag spontant kommer att tänka på för taggighetens skull är Wasagaming och Ritausma. Jättefina rugosor som med all säkerhet håller rådjuren på avstånd. Det här är en början. Vi tillsammans kommer säkert på mer under dagen.
Lotta i södra Skåne
Hej,
har iofs ingen riktig koll, så ni andra får väl hojta till om det är tokigt....
Har för mig att både RosaHelena hybrida och Aicha är taggmonster och de blir väl ganska stora som buska om jag har rätt?
Fina är de iallafall smile.gif
Kajsa

Gul Dagmar Hastrup ( eller Topaz Jewel ) ruskigt taggig, titta i Roslistan. Kan bli ca 1.80 (men här kan den frysa ner lite zon 3 -4 )
Doftar starkt, men inga nypon, zon 4, rugosa ros, blommar till hösten. Tål mager jord.

White Grootendorst, mycket taggig rugosa, ingen doft/nypon. Blommans form av nejlika är ljuvlig
frisk, inget krångel, blommar in i november här, blir 1.5 - 2 m, zon 7

Pink Grootendorst, samma som ovan.

Jens Munk, Kanadaros rugosa, värre taggmonster får man leta efter, gavs bort till rosvän.
Doftar, blommar till hösten, blir ca 1.5 - 2 m, mycket vackra blommor, frisk
minns att den fick en del rotskott redan andra året.

I höstas planterade jag rugosan Souvenir de Philémon Cochet, vit och Pimpinellen Karl Förster också vit. Så har du Louise Bugnet eller Therése Bugnet. Eller Blanc Double de Coubert, vit och taggig, doftar, rugosaros.
Läs om dessa i Roslistan, alla blommar om.
Stiffe
Hej Mia
Blandhäck, vad trevligt. Sådant uppskattar en annan som bor på vischan. Jag rekommenderar Single cherry. Har 3 små plantor som blommade fint förra sommaren. Det bästa av allt är dock doften - ljuvlig, och den sprider sig villigt vida omkring. Ser fram mot när dessa exemplar blir lite större, och följaktligen får fler blommor, och då också osar mera 000.gif Sedan är det kanske inte så dumt att den är väldigt tidig (juni), om du nu ändå har en blandhäck med varierande blomning. Vad höjden beträffar så lär det väl ta en 5 - 10 år innan jag kan svara på det, men 1 eller i bästa fall 2m säger motstridiga uppgifter. Hur som helst, det är en av mina favoritrosor.
[attachment=12868:Single_cherry.JPG]

Jag skulle också kunna tänka mig en alba Maxima, eller en Suavolens om du vill ligga närmare vildroskaraktären.

Anna NV Uppsala
Vita rugosan Snowdon blir jättestor och jättetaggig.
Annars kom jag att tänka på äppelrosen Anne of Geierstein som lätt blir 3 meter åt alla håll och kanter, och buskig och taggig så det räcker och blir över. Underbart vackra röda enkla blommor, perfekt mot en blå himmel när man ser den underifrån!

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...aj98yj40uf4x2oo

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...h0uv5mgh1374oq1

Andra med lite samma uppsyn och vildroskaraktär är Rosa moyesii geranium (enkel, knallröd, mörkt 'öga'), Rosa davidii Syvdal.
Mia, zon 3
Härligt! Nu ska jag bara komma ihåg att skriva ned alla förslag innan jag tappar bort tråden...

Tackar så mycket!
smiley_small_hug.gif

Förresten - är det någon som kan gissa något om hur Multifloran skulle kunna tänkas bete sig...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon