pleximaster
04-02-2008, 12:44
I Helgen upptäckte jag att riddarsporrarna på södersidan var ca 10 cm uppe? Det kan väl inte vara bra. Ska man täcka dem. Och i så fall med vad? Det brukar ju komma rediga köldknäppar här i Skåne i feb-mars.
mvh plexi
Skadar väl inte att täcka? Jag har ingen aning faktiskt.. Beror ju på om du vill chansa?
Usch ja, mina har också tyckt att det är dags. Samma med rosorna i söder. Men om dom fryser ner, borde det inte komma nytt då?
em-em79
11-02-2008, 21:13
Hej.
Detta är första gången jag är inne på denna sidan... Jag jobbar inom trädgård och hoppas att jag kan vara till lite hjälp här.
Jag kan säga så här
Alla perenner som kommer upp tidigt kan frysa. Vi vet ju hur det är med vårt klimat nu för tiden. Allt är som förskutet en månad ungfär. Men det är ingen fara. Perennernas liv sitter i roten och så länge den överlever så kommer den att pryda trädgården. Skulle det vara så att den fryser ner så kommer nytt men det kan ju vara så att den blir lite senare än vanligt.
Om du skulle täcka den nu så kan den få för sig att den vill ta sig igenom. Bladen kommer tappa färg eftersom den behöver ljus så låt den vara och låt naturen sköta sig självt. Oftast går det bättre än vi tror.
Däremot är det ju värre med rosorna. De har ju en förmåga att sätta igång nu med men bara man inte drabbas av för tidig vårkänsla och börjar klippa i dom så är det ingen fara där heller.
Det som kan bli skada för rosorna om de får blad för tidigt är den starka solen, som gör att de får brännfläckar. Men det kommer ju fler blad. Men tänk på att inte klippa föränn björkarna fått "musöron" bättre för sent än för tidigt.
Hoppas jag kan bidra med något här så länge jag har tid. Snart är säsongen igång på allvar och då finns inte så mycket data tid...
/Em-Em[/font]
Rickard__
15-02-2008, 12:42
Jag skulle låta bli att täcka. Medan växten växer behöver den ha ljus. Fryser den ner gör det inget. Värre om det skulle komma regn då kan den ruttna bort istället. Se upp med att täcka växterna när det är så regnigt och blöt, det torkar inte upp sen och rötterna riskerar att ruttna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.