catlady
04-02-2008, 14:13
Nu när ljuset återvänder och lökarna börjar skjuta upp så vill jag ju inte ha uteplatsens krukor fulla med olika sorters ljung, silverek och prydnadskål. Men de har stått så fint hela vintern och är fortfarande vackra. Vad gör ni med dem? Ser dessa växter likadana ut hela året om man planterar ut dem i rabatten, eller vissnar de ner innan sommaren? Vad har de för rytm?
Prydnadskålen skulle jag nog inte hoppas på för mycket. De brukar säcka fram på vårkanten i alla fall. De andra kan du gott plantera ut, om det finns liv kvar i dem. Ljungen är surjordsväxt bara, så du tänker på det.
catlady
04-02-2008, 14:18
Kommer kålen tillbaka till hösten eller är den svårskött i rabatt?
Jag bor granne till en granskog och har tomten full av körsbär, är surt nog eller måste jag "fixa" till jorden först?
Det går nog bra med vanlig skogsmylla. Tänk på var ljungen växer vilt.
Prydnadskålet har jag aldrig lyckats få att växa om eller att ta sig igen. Men det kanske går efter denna milda vintern.
catlady
04-02-2008, 15:25
Ok, tack för svar!
Snigelhatare
05-02-2008, 11:35
Om du har tur så kanske prydnadskålen blommar och sätter frö som du kan ta vara på. Tror inte att den blir så vacker i år, men för frönas skull kanske du kan ställa den lite undanskymt.
Alexander-VG-zon3
05-02-2008, 14:10
prydnadskål - släng
ljungen plantera ut i surjord
silvereken är flerårig där vintern är mild . överlever din vintern kommer den blomma med gula blommor till sommaren .
Lisbeth zon2
05-02-2008, 17:34
Silvereken har jag haft ute i rabatten hela vintern och den har blommat med gula blommor nästa vår. Prydnadskålen är fortfarande fin, för det har inte varit så kallt denna vinter.
Silvereken är lätt att ha att göra med här nere i södern. Klipp bort det fula när vintern är slut och ut med den i en rabatt. Jag har haft min i tre vintrar nu och den blir ju klart större men det håller man kort med sekatören.
min såg ut så här förra våren.

mvh Ciczi
catlady
06-02-2008, 11:10
Tjusigt Ciczi!
Jag ska absolut behålla silvereken. Synd bara att den blommar i gult... (=fult)
Eftersom min kål fortfarande ser bra ut så ska jag nog behålla den ett tag till och se om den blommar. Det låter spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.