Full version: Andromeda polifolia
Morbid
Nu har jag äntligt "fått tummen ur", ochbörjat fixa lite med mitt utomhusterrarium..

Funderar lite på växtdetaljen..

Går det att få tag i Andromeda polifolia, Rosling i odlad form?

MariaS
Kanske här
Morbid
Tackar..

Ingen i Sverige, tro?

Eftersom att jag inte riktigt vet vad jag behöver ha där i, så känns det bra att kunna gå omkring och titta lite. Finns det något "gardencenter" som har mer sump / vattenväxter än andra?

MariaS
Ska vara Brutala Blommor då. De kan ju ha mer än bara det som de säljer på internetbutiken. På mässan har de massor av roligt som inte finns på deras butik.
Jan Lindgren
Hej!
Varför går du inte ut och gräver upp lite rosling. Gräver du på en torvtäkt så skadar du inget. Prova också Erica tetralix, klockljung som växer i samma miljö som rosling. Både klockljung och rosling är lätta att föröka med sticklingar.
Hachmann har flera kloner av både rosling och klockljung.
MVH
Jan Lindgren
Morbid
Tack för tipset, Jan.

Vet du kanske vart det finns? Geogeafiskt menar jag. Uppland?

Funderar också på att prova Stensöta i terrariet.
Jag vill ha varierat utbud där i, men det får ju inte bli för mycket. Något som blir lite högre (max 2,5 m), gärna klättrande skulle jag också vilja ha tips på. Har funderat på tagglös Björnbär, men den blir ju så stor.. Fast Björnbär är en del i grodornas naturliga biotop.

Jan Lindgren
Hej Morbid!
Det var länge sen jag flyttade från Uppland så jag minns inte om det växte rosling där. Klockljung växte det inte eftersom den är en västlig art. Det finns gott om skvattram (Rhododendron tometosum) i Uppland. Ett alternativ? Eftersom du ska använda växterna till ett trevligt ändamål så kan jag skicka lite sticklingar till dig. De rotas bäst i en blandning av okalkad torv och perlite.
MVH
Jan Lindgren
Morbid
CITAT (Jan Lindgren @ 05-02-2008, 19:55) *
Hej Morbid!
Det var länge sen jag flyttade från Uppland så jag minns inte om det växte rosling där. Klockljung växte det inte eftersom den är en västlig art. Det finns gott om skvattram (Rhododendron tometosum) i Uppland. Ett alternativ? Eftersom du ska använda växterna till ett trevligt ändamål så kan jag skicka lite sticklingar till dig. De rotas bäst i en blandning av okalkad torv och perlite.
MVH
Jan Lindgren

Ok..

Definitivt ett alternativ! Och ett bra dessutom. Jag tar tacksamt emot ett par sticklingar, tack. De får nog torv och Vermiculite av mej, råkar ha ett överskott av Vermiculite.. Sisådär 50 liter.. laugh.gif
Morbid
Jag har fått dessa förslag på växter i mitt egna lilla forum:

På landdelen och på väggarna:

Sphagnum
Rosling
Rundsileshår
Stensöta
Björnbär

Vattendelen:

Andmat
Svalting
Starrar

Jag undrar bara hur fasen jag ska få tag i en del av dessa.. Får man hämta i naturen eller?

Jan Lindgren
Hej Morbid!
Jag har funderat. Ska du ha surjordsväxterna till grodor? Det verkar inte som groddjur gillar surt vatten. Jag hittar bara grodor och paddor i den dammen som jag har kalkat. De andra dammarna har surt vatten och där blir det ingen rom eller yngel. Ormar klarar kanske surt vatten. Fast jag har aldrig sett en snok heller i de sura dammarna. Kalkar du vattnet så kommer Ljung och rosling att vantrivas.
MVH
Jan Lindgren
Morbid
Jan,

Jag tror inte att grodorna bryr sej om den detaljen. Men jag är inte helt säker. Måste forska lite. Tack för påpekandet.

Jag har tänkt att använda regnvatten från vattentunnan att fylla på med om det inte räcker med det regn som kommer in genom taket...

Morbid
CITAT (Jan Lindgren @ 06-02-2008, 16:55) *
Hej Morbid!
Jag har funderat. Ska du ha surjordsväxterna till grodor? Det verkar inte som groddjur gillar surt vatten. Jag hittar bara grodor och paddor i den dammen som jag har kalkat. De andra dammarna har surt vatten och där blir det ingen rom eller yngel. Ormar klarar kanske surt vatten. Fast jag har aldrig sett en snok heller i de sura dammarna. Kalkar du vattnet så kommer Ljung och rosling att vantrivas.
MVH
Jan Lindgren

Kollade lite..

De verkar föredra ph ~7

Växterna hade jag tänkt ha i plastbyttor med en massa hål borrade i bottnen.

jenniepennie
CITAT (MariaS @ 04-02-2008, 15:34) *
Ska vara Brutala Blommor då. De kan ju ha mer än bara det som de säljer på internetbutiken. På mässan har de massor av roligt som inte finns på deras butik.

Vad är det för mässa?

Ah, ok. Nordiska trädgårdar va?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon