Gossen Ruda
Det har varit prat om moskébygge i många år men nu tycks allt vara klart, särskilt då med finansieringen. Dags för sd att vakna nu och dra igång en motkampanj, hittade ett papper i brevlådan idag. Förmodligen håvar dom hem en och annan röst, dock inte från mig. Visst är jag lite kritisk till bygget men inte så att jag protesterar på något sätt. Funderar dock på vad dom styrande i Saudiarabien skulle sagt om svenska staten hade finansierat ett stort kyrkobygge i deras land.

Ramberget
skogstroll
vi tyckte inte en moské passade in där jag bodde heller i stan men vadå det var ju inte så farligt... den blev riktigt fin, kul och annorlunda inslag smile.gif
mamamaggan
Vi har ju redan katolska kyrkor, synagogor, frikyrkor mm så då kan vi väl inte säga nej till moskéer?

Mig stör det inte och nog tror jag att det finns kristna kyrkobyggnader i Saudiarabien.
Piccante
Jämförelsen med Saudiarbien haltar lite.... Saudiarabien är ett totalitärt styrt kungarike med sharialagar och begränsade fri och rättigheter. I Sverige har vi religionsfrihet och eftersom det redan finns allt från budhisttempel till moskéer sedan tidigare och kyrkor och sekter har sina kyrkor och samlingslokaler så skulle det vara märkligt att förbjuda?
Pirum
Eftersom vi tillåter invandring av religiösa människor så bör vi väl i rimlighetens namn tillåta att de bygger heliga byggnader här. Annat vore ju hyckleri.

(Däremot är jag överlag emot uppförande av religiösa byggnader nära bostadsområden så att folk störs av kyrkklockor eller liknande. Byggs de på kommunal mark måste de givetvis vara tillgängliga för alla kommunens medborgare också, inte bara män exv)

Tillägg : med tanke på hur OFANTLIGT FULA kyrkor som kristna församlingar byggt i modern tid så kan man inte heller hävda att en moské skulle utgöra ett särskilt störande inslag i gatubilden.
KURT
Vad jag vet så är det ju många svenska kristna samfund som sysla och har sysslat med mision runt om i hela världen. De har ju byggt kyrkor på en massa ställen också.
Gossen Ruda
Är lite osäker men vad jag kommer ihåg så är allt missionerande förbjudet i Saudiarabien och andra islamskt dominerande länder. Tror knappast att andra religiösa byggnader än moskéer är tillåtna. Det finns fö redan en moské i Göteborg så ett förbud är nog svårt att få till stånd. Fast något ylande från minareter förekommer väl inte?
Piccante
Kollade inte på länken Ruda hade infogat förrän nu. Den sajten verkade lite väl vinklad. Full av budskap som "så är muslimen" så säger islam om ditt och datt, så funkar islam etc. Typiska generaliseringar av något man inte känner till speciellt väl. Hur hade det uppfattats om muslimer hade sagt "så är de kristna" (vilket Al-Qaida iofs gör) och jämfört den vanlige statskyrkliga Svenssonkristne svensken med Mormoner, knutbysekten, Plymouthbröder och Guds arme i Uganda ??? Islam är ju trots allt en världsreligion med lika många inriktningar och sekter som kristendomen.

CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2008, 17:47) *
Är lite osäker men vad jag kommer ihåg så är allt missionerande förbjudet i Saudiarabien och andra islamskt dominerande länder. Tror knappast att andra religiösa byggnader än moskéer är tillåtna. Det finns fö redan en moské i Göteborg så ett förbud är nog svårt att få till stånd. Fast något ylande från minareter förekommer väl inte?

Har för mig att den andra moskén i Göteborg inte erkänns av alla muslimer som "islamisk". Det är någon "sekt" eller gruppering som står bakom den som inte har så stort stöd för sin tolkning av andra muslimer.
MariaS
JA många inriktningar och motsättningar finns inom Isalam. Försök inte få en Kosovaalban att besöka en moské med serbiska muslimer! Då talar vi inte religion längre, då talar vi krig! Det var bara ett exempel.
Gossen Ruda
CITAT (Markus_H @ 04-02-2008, 17:50) *
Har för mig att den andra moskén i Göteborg inte erkänns av alla muslimer som "islamisk". Det är någon "sekt" eller gruppering som står bakom den som inte har så stort stöd för sin tolkning av andra muslimer.

Hmm, sunni resp shiiter har jag för mig.
Piccante
Moskén i Högsbo tillhör Ahmadiyyah-grenen av islam.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nasirmosk%C3%A9n
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ahmadiya
Aqvakul

Vad då ylande? Insinuerar du att de håller vargar?
Alexander-VG-zon3
CITAT (skogstroll @ 04-02-2008, 14:48) *
vi tyckte inte en moské passade in där jag bodde heller i stan men vadå det var ju inte så farligt... den blev riktigt fin, kul och annorlunda inslag smile.gif

snygga byggnader ,, lite medelhavs känsla i ett för övrigt grått å trist Sverige i vintertid , bring it on and let the sunshine in

en liten härdig palm å några cypresser å en ek så får man den rätta touchen wub.gif
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 04-02-2008, 18:30) *
snygga byggnader ,, lite medelhavs känsla i ett för övrigt grått å trist Sverige i vintertid , bring it on and let the sunshine in

en liten härdig palm å några cypresser å en ek så får man den rätta touchen wub.gif

Absolut! tummenupp.gif
MariaS
CITAT (flaxss @ 04-02-2008, 18:30) *

Bra förslag! Skicka ett gäng Odlaiter till alla såna här byggnader, så ska de få se på f*n.
Bee
Jepp. Den befintliga moskén i Högsbo hör till en mkt liten inriktning av islam. Den vackra byggnaden har legat där sen 70- eller möjligen tidigt 80-tal. Dom har inget böneutropande och stör ingen. Läget är fint.

Vad jag har emot den nya moskén vid Ramberget är just läget. Dom måtte ha fått tomten billigt för det är inte första platsen man skulle vilja uppföra en helgedom på. Mellan en bergvägg och en tungt trafikerad trafikled.
Besökarna får lång väg att gå från spårvagnen (finns iofs buss). Det sämsta är väl att majoriteten av besökarna bor i andra änden av stan (och stan är stor). Den borde ha legat i nordost så folk hade haft närmare till den. Det är ju inte bara "kyrkodelen", där skall ju även finnas samlingslokaler. Med den långa färdvägen blir det inte så ofta man går dit kan man tänka.
Aqvakul
Här är en sida som innehåller en enorm samling bilder från Mali, mina "moskéfavoriter":

http://archnet.org/library/images/sites.js...ion&key=563
Piccante

Saudiarabien kan jag inte svara för hur det är men i andra "islamiskt dominerade" länder så finns ju kristna samfund och byggnader. hittade denna vackra bild från Tunisien av en händelse

sen finns det ju den Koptiska kyrkan i Egypten som har mycket gamla anor och har flera kyrkor i Kairo.
Alexander-VG-zon3
CITAT (aq42 @ 04-02-2008, 19:01) *
Här är en sida som innehåller en enorm samling bilder från Mali, mina "moskéfavoriter":

http://archnet.org/library/images/sites.js...ion&key=563

fina bilder !!!

tänk vad snyggt en sån färgsprakande byggnad skulle va bakom min trädgård !!
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 04-02-2008, 19:06) *
fina bilder !!!

tänk vad snyggt en sån färgsprakande byggnad skulle va bakom min trädgård !!

tveka inte, bygg dig en egen moské! tummenupp.gif
bear
CITAT (flaxss @ 04-02-2008, 18:48) *

Bor några hundra meter från moske´n i Högsbo GBG har aldrig stört oss utan tycker att det är en fin byggnad.

Högsbo kyrka byggd på 60-talet kan man ju ha åsikter om.Angående utseendet på utsidan, invändigt är den fin.
Tog flera år efter att jag flyttat hit innan jag förstod att byggnaden var en kyrka.......
Pirum
CITAT (bear @ 04-02-2008, 19:11) *
Bor några hundra meter från moske´n i Högsbo GBG har aldrig stört oss utan tycker att det är en fin byggnad.

Högsbo kyrka byggd på 60-talet kan man ju ha åsikter om.Angående utseendet på utsidan, invändigt är den fin.
Tog flera år efter att jag flyttat hit innan jag förstod att byggnaden var en kyrka.......

Är det där en kyrka? Det var bland det jävligaste jag sett faktiskt. Maken till ful skapelse är nog svår att hitta i fredstid.
Aqvakul
CITAT (Pirum @ 04-02-2008, 19:57) *
Är det där en kyrka? Det var bland det jävligaste jag sett faktiskt. Maken till ful skapelse är nog svår att hitta i fredstid.

Förhoppningsvis är den vackrare på insidan... whist.gif
Anma
I Uppsala finns också en moské..
Ganska diskret i sin utforming dock jämfört med många andra moskéer.
Piccante
CITAT (bear @ 04-02-2008, 19:11) *

Den har jag gått förbi och min spontana reaktion då var att varför har man lagt ett värmeverk, skyddsrum, betongbunker, skyttevärn, östtysk industribyggnad mitt i bostadsområdet ?????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon