catlady
Jag har ett fikonträd och ett valnötsträd som båda är knappt 20 cm höga och som ej hunnit skjuta några grenar än. Jag funderar på att plantera ut dem till våren (de står i krukor i kallväxthuset nu) i jättekrukor eller höga pallkragar på uteplatsen. Hur mycket växer de andra året, och kan jag sedan lämna dem ute nästa vinter? Min uteplats är skyddad från alla håll med murar och jag bor i zon 1. Vill de ha fullt solljus eller halvskugga?
MariaS
Jag har också ett gäng "minisar", sådda förra året. Jag tänker plantera ut mina nu i vår på sina respektive växtplatser.
Sen ska man nog däremot, vara mycke noga med att skydda för skadeangrepp. Sork, hare rådjur o.s.v.
catlady
Googlade lite och såg en bild på ett 5 år gammalt valnötsträd, som inte var högre än 1 meter... Och fikon är ju också små väldigt länge, så jag behåller dem nog i krukor och hoppas att det löser problemen med skadedjur!
Alexander-VG-zon3
valnöt kan du plantera ut , vet dock inte vad minifikon är ??

ficus carica trivs ju också ute i zon 1-2 i sand å grusjord
MariaS
CITAT (flaxss @ 04-02-2008, 18:36) *
valnöt kan du plantera ut , vet dock inte vad minifikon är ??

ficus carica trivs ju också ute i zon 1-2 i sand å grusjord

giggle.gif giggle.gif Minifikon är ju storleken på plantan Linus giggle.gif
jegi
Jag antar att minifikon bara betyder att det än så länge är en liten planta.

Soligt läge är bra för bägge, men tydligen finns det erfarenhet av att fikon växer bra i skuggiga lägen också.

Valnöten sätter nog ordentlig fart när den kommer i backen. Du har Juglans regia antar jag. Räkna med att den tar plats när den börjar växa till sig.
Den har dessutom en förmåga att inte låta något växa under sig (hormonellt).

Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 04-02-2008, 18:46) *
Jag antar att minifikon bara betyder att det än så länge är en liten planta.

Soligt läge är bra för bägge, men tydligen finns det erfarenhet av att fikon växer bra i skuggiga lägen också.

Valnöten sätter nog ordentlig fart när den kommer i backen. Du har Juglans regia antar jag. Räkna med att den tar plats när den börjar växa till sig.
Den har dessutom en förmåga att inte låta något växa under sig (hormonellt).

oja dom kan bli stora , det trädet jag får nötter ifrån är väldigt brett å stort , och dom träd jag sett när jag varit på studiebesök (trädgårdsäljareutbildning) men där har jag också sett stora vackra träd med hängande grenar .

CITAT (MariaS @ 04-02-2008, 18:44) *
giggle.gif giggle.gif Minifikon är ju storleken på plantan Linus giggle.gif

långdag å huet är inte på skaft , gick upp ett par ljus nu biggrin.gif

har man bara rätt jord tycker jag att an ska testa !! ,, dock är väl dom från frösådder lite känsligare . och fryser nog gärna ner varje vinter .
Christer i Falköping
Tänk bara på att valnöt har pålrot, så en djup men smal kruka fungerar bra.
Christer.
catlady
Flaxxs: Det är den valnötskärnan som du satte förra året, som jag fick av dig på vår Skåneträff, som blivit ett litet träd! Fikonet är en stickling från någon härinne... har tyvärr glömt vem just nu.
Jovisst blir valnötsträd stora! Både min granne och min bror har varsitt jätteträd bredvid husen. Men det tar ju många år, så jag hade tänkt ha det i kruka på uteplatsen ett tag först.
Jegi: Tack för tipset om att inte samplantera med valnöten! Men jag såg en bild på google på ett valnötsträd som samsades med ett par fuchsior i en kruka...?
Christer: Bra att veta om pålroten!
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 05-02-2008, 11:09) *
Flaxxs: Det är den valnötskärnan som du satte förra året, som jag fick av dig på vår Skåneträff, som blivit ett litet träd! Fikonet är en stickling från någon härinne... har tyvärr glömt vem just nu.
Jovisst blir valnötsträd stora! Både min granne och min bror har varsitt jätteträd bredvid husen. Men det tar ju många år, så jag hade tänkt ha det i kruka på uteplatsen ett tag först.
Jegi: Tack för tipset om att inte samplantera med valnöten! Men jag såg en bild på google på ett valnötsträd som samsades med ett par fuchsior i en kruka...?
Christer: Bra att veta om pålroten!

du bör plantera ut valnöten så fort som möjligt . både tanke på tillväxt och pålrot . och att den gärna vill ha vinterkyla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon