cosmos
Jag har läst och läst och inte förstått!!

Varför förodlar man om dom ändå inte kommer att blomma samma år??

Är det inte bättre att så frön när dom normalt vore klara om blommorna hade släppt dom själva..och så blommar dom nästa år!

confused.gif confused.gif !

Jag har säkert missat nåt väsentligt..men dragit mej för att fråga eftersom jag så sällan har möjlighet att vara här och svara på kommentarer.

Undrar ändå....Cosmos

MariaS
Om vi tar akleja som exempel. Så blommar inte den första året, ens på självsådd. Anledningen att man förkultiverar, är att då har man ett mer ogräskontrollerat odlande till utplantering. Utplanteringen sker ändå på samma tid, som om aklejan då skulle ha visat sig om den självsår sig.
kerstin z5-6
och bienner blommar visserligen först år två , men många perenner hinnar blomma redan år ett.Det är dock inte huvudsyftet med min odling ..Ska jag vänta på naturgrodd" gror de i juni är yttepytte små hela juli kan inte säkert klara vintern och blir def bortrensade av mej våren efter -Då man ju har rätt bråttom ..eller tokar eller ..
Frö 15 st 300 kr slänger man ju inte bara ut på backen sådär heller ...,
Så bara fördelar med kontrollerad perennodling smile.gif ovasett vilken av de många metoder för sådan kontoll man använder smile.gif
Välkommen i så klubben smile.gif
Wilmer
DESSUTOM är det en fördel om plantan är så stor som möjligt när man planterar ut dem om man har snigelproblem. Ett litet hjärtblad försvinner i ett nafs så dör plantan, är den lite större kan den ha en chans att repa sig.
Eva 33c
CITAT (cosmos @ 04-02-2008, 15:53) *
Är det inte bättre att så frön när dom normalt vore klara om blommorna hade släppt dom själva..och så blommar dom nästa år!

Fast det gör de ju inte ! De självsådda småplantor jag tar rätt på i rabatterna blommar inte sin första säsong. De flesta frön mognar ju inte förrän på sensommaren-hösten. Dessa fröer gror nästföljande vår, och bildar en liten planta under sommaren. Och kanske sedan blommar året därpå. Om jag istället tar vara på fröerna, så kan jag ju tjuvstarta dem lite med en konstgjord vår inomhus och under lysrör. Dessa plantor kan ibland hinna blomma redan sin första sommar.
Själv gör jag så med en del av mina sådder, medan merparten får stå ute och gro med den "riktiga" våren.
cosmos
Hej!
Tack för era svar...det var många bra argument!

thanks.gif

Men jag tänker fortsätta försöka med min metod i år också!
Dels för att jag är lat...det är så mycket lättare att under sommaren strö ut en fröpåse direkt på marken där man vill ha dom.
Det verkar ha fungerat på digitalisen iallafall!

Dels för att jag har utrymmesbrist...det är illa nog att jag fallit för några ettåringar som måste förodlas!!

Dom jag är mest fundersam över är myskmadra,gyllenlack och franskt kungsljus!

Jag tror jag gör ett experiment...sår lite av påsarna på friland..i en pallkrage kanske...verkar det inte fungera så får jag väl krypa till korset och förodla enligt alla konstens regler!

Den som lever får se...vi hörs...cosmos! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon