catlady
Jag köpte ett citronträd för ett drygt år sedan, som nu är 2 m högt (exklusive krukan) och ungefär 1 m i diameter. Det är buskigt ända nerifrån och upp i toppen, borde jag skära bort lite grenar nerevid? Jag tror att damen jag köpte det av sa att det gett frukt men det blommade inte hos mig i somras så jag är inte säker. Bör jag beskära lite för att det ska blomma?
Lady Hamilton
Jag brukar beskära mitt Citron träd Och det blommar mest året runt Det kan ju bero på klimatförändringen att det inte har hunnit börja blomma ännu. Men det kommer skall du se bara du ger den tillräckligt med ljus

[attachment=12792:PICT9143.JPG] [attachment=12793:PICT9142.JPG]
[attachment=12794:PICT9141.JPG]
catlady
Kan jag ta bort grenar nu eller bör jag vänta till hösten?
catlady
Oj, vilka fina bilder där plötsligt dök upp!
Har du ditt träd i rumstemperatur?
Lady Hamilton
Min åsikt är att det är lämpligast att klippa bort det man vill INNAN de sätter knopp För då känns det i hjärtat att kapa kan jag berätta. Så kapa nu så kommer du säkerligen att kunna se knoppar längre fram i vår.
Mina Citrusar vinterförvarar jag i ca +10° under lysrörs belysning i mitt "odlings rum"

catlady
Då ska jag ut med sekatören i helgen. Tack för svar!
freddie
CITAT (Lady Hamilton @ 04-02-2008, 16:49) *
Min åsikt är att det är lämpligast att klippa bort det man vill INNAN de sätter knopp För då känns det i hjärtat att kapa kan jag berätta. Så kapa nu så kommer du säkerligen att kunna se knoppar längre fram i vår.
Mina Citrusar vinterförvarar jag i ca +10° under lysrörs belysning i mitt "odlings rum"

Citrus-Ladyn! Någonstans på odla har jag läst att man inte kan räkna med blommor på de nya skotten som kommer efter beskärning, det året man beskär. Men det är inte din erfarenhet? smile.gif
Lady Hamilton
Jag kan inte svara 100%igt men eftersom jag har MASSOR med grenar så märker jag inte det i så fall Men att blomningen ökar på HELA växten efter beskärning Det är min fullständiga övertygelse
sofiaq
Kanske en dum fråga, men jag undrar om man får frukt av ett träd där man petat ner kärnan och drivit upp trädet själv? Eller är det som med äpplen, att det ska ympas?
MariaÖrebro
CITAT (sofiaq @ 16-02-2008, 01:40) *
Kanske en dum fråga, men jag undrar om man får frukt av ett träd där man petat ner kärnan och drivit upp trädet själv? Eller är det som med äpplen, att det ska ympas?

Har precis samma undringar som sofiaq... Behöver de köldknäpp, beskärning, tålamod, eller vad?
Birgitta Wågby Molander
[attachment=14427:citrus.GIF]
Kolla mitt citrusträd.
Jag satt två kärnor -90 en apelsin och en citron.
Det har aldrig blommat jag tog en stickling förra våren, det gick bra men den växer inte så mycket.
Men vad ska jag göra åt det här trädet?
Det har stått i min dotters rum nu under vintern (lite dammig)
Lady Hamilton
Ja jag kan inget om frö sådda plantor Har bara läst att de kan vara svåra att få till å blomma
SWE_Monstro
Även jag har en citron, och den blommar för fullt nu med massor av väldoftande blommor... men, tyvärr så tappar den de små citron frukterna efter en kort tid, eller så skrumpnar de snabbt ihop till små svarta utstick...

Är det någon som har koll på vad detta kan bero på!?!
Viburnum
Jag har läst att det kan ta över 10 år innan citrus blommar,
Anna!
Det ska ta minst 5 år är vad jag läst mig, att få blommor på frösådda plantor. Nu är jag dock förvirrad. Jag har ett tiotal frösådda plantor, de äldsta över 6 år. Nu har det kommit en knopp... i min YNGSTA planta som är bara något halvår gammal! Det är en grapefrukt som satt knopp. Jag har tidigare bara lyckats få en planta att blomma och då var det exakt samma sak; en grape som blommade efter ett halvår. Det var fem år sen och den plantan har inte visat minsta blomknopp sedan dess. Mina plantor kanske inte följer reglerna...?
[attachment=15571:grapeknopp_mars_08.JPG]
jaysan
kanske en dum fråg men vad heter era träd, eftersom det finns så många hybrider och korsade saker så vad är den korekta benämningen, eller vilka sorter har ni, för jag har tänkt köpa ett citron träd senare, men vill inte ha någon mini variant
Alexander-VG-zon3
den finns massor av hybrider och namnsorter och arter.

vill du ha lätta arter och som blir trädform och som är lätta att få tag på kan du köpa en Citron som du skrev den heter Citrus limon eller kan du köpa Apelsin som heter Citrus sinensis.
jaysan
ok, för jag har 2 st en som heter citrus fortunella margarita och citrus mitis. den sist nämda är väll en form av apelsin, men ska se om jag kan hitta dem 2 du sa, men det bli väll lättare runt mars och hitta sånna växter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jaysan @ 30-01-2009, 11:47) *
ok, för jag har 2 st en som heter citrus fortunella margarita och citrus mitis. den sist nämda är väll en form av apelsin, men ska se om jag kan hitta dem 2 du sa, men det bli väll lättare runt mars och hitta sånna växter.

Citrus mitis är ingen apelsin, den heter Kalamondin och är en hybrid med Fortunella margarita och en annan Citrus art. jag tror den har ett annat Latinskt namn.

Fortunella margarita - heter på svenska Kumquat.

MariaS
Här kommer en snabbguide på vilka citrusväxter som går att odla i kruka här hos oss:
Apelsin, Citrus sinensis
Bergamott, Citrus aurantium var. bergamia
Chinotto, Citrus aurantium var. myrtifolia
Citron, Citrus limon
Clementin, Citrus reticulata Småcitrus-gruppen ’Clementin’
Grapefrukt, Citrus x paradisi
Kalamondin, x Citrofortunella microcarpa, eller Citrofortunella mitis (Korsning Fortunella och Citrus limonia)
Kumquat, Fortunella margarita
Lime, Citrus aurantiifolia
Limequat, x Citrofortunella floridana
Mandarin, Citrus reticulata Mandarin-gruppen
Minneola, Citrus reticulata Småcitrus- gruppen ’Minneola’
Pomelo/pompelmus, Citrus maxima
Pomerans, Citrus aurantium
Satsuma, Citrus reticulata Satsuma-gruppen
Suckatcitron, Citrus medica
Sweetie, Citrus x paradisi, Sweetie-gruppen
Tahitiapelsin, Citrus x limonia
Tangerin, Citrus reticulata Tangerin-gruppen
Ugli, Citrus reticulata Småcitrus-gruppen ’Ugli’

Alexander-VG-zon3
alla går att odla i kruka. sedan beror det ju på hur lätta dom är att odla. hälften av det från listan hittar man inte överallt i sverige.
MariaS
CITAT (flaxss @ 30-01-2009, 18:34) *
alla går att odla i kruka. sedan beror det ju på hur lätta dom är att odla. hälften av det från listan hittar man inte överallt i sverige.

Jodå. Blomsterlandet hävdar i en brochyr att detta är citrusar du mer eller mindre ska kunna finna i deras butiker över hela sverige. Sen är det väl upp till oss att ifrågasätta bristen på vissa av växterna då biggrin.gif

Personligen är det nog bara bergamott, lime, limequat och pomerans som jag aldrig sett till försäljning. Men det är ju inte alltid ja varit på plats när försäljningen börjat heller. Jag kan ju ha missat... whistling.gif en och annan på vägen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon