|
netaave
04-02-2008, 18:59
Använde på kul rödbetsspad när jag bakade matbröd, degen vart så läckert rosa och vi trodde brödet skulle bli det också. Skorpan på bröden är lite rosa, men brödskivorna tonar i grönt. Vet att rödbetor med bakpulver reagerar, men det här är ju bakat m jäst. Nån som har lösningen på problemet? (Var ingen ättika med i spadet)
Henrik_
04-02-2008, 20:04
Irriterande, jag kommer ihåg att det är nånting som inte fungerar ihop med nånting annat när man bakar.. som gör att någon ingrediens kan missfärgas. Jag har för mig att jäst ska användas i vissa fall och bakpulver i andra. Men jag kommer ju inte på vad det är! Ja..jag var ju inte till så mycket hjälp. Någon som kan reda ut det här?
Lilla Birka
04-02-2008, 21:51
Javisst är jäst basiskt, men om det har något med färgbytet att göra vet jag inte.
Piccante
04-02-2008, 22:01
Vad har karbonater för reaktion? Det bildas väl CO2 när jästen jäser.
Stella-Polaris
04-02-2008, 22:09
Tror knappast att det hjälper med en skvätt ättika.. och mycket ättika vill man nog inte ta. Rödbetor är ju känsliga, och förlorar lätt färg, som sagt. Ättika torde kunna stoppa jäsningsprocessen om för mycket och hämma den annars. Inte för inte används det ju som konserveringsmedel. Samma torde gälla for C-vitamin men det kanske funkar bättre.
Men att de var gröna innuti och lite rosa utan på säger ju sitt. Jäsningsprocessen får ju en knuff när den kommer in i ungnen tills det är förtorrt eller för varmt. Så nog är det jäsningsprocessen som ställer till det.
Stella-Polaris
04-02-2008, 22:17
Kom att tänka på... 1. Vid jästprocessen bildas ju restprodukter som kan jämnställas med aska.... klart basiskt. 2. Ättika är nog inte så smart då: jäsningsprocessen ger alkohol som tillsammans med ättikssyra ger Etylacetat...... Eller lite hurt friskt; en lösning kanske
CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 22:17)  Kom att tänka på... 1. Vid jästprocessen bildas ju restprodukter som kan jämnställas med aska.... klart basiskt. 2. Ättika är nog inte så smart då: jäsningsprocessen ger alkohol som tillsammans med ättikssyra ger Etylacetat...... Eller lite hurt friskt; en lösning kanske  Urrkas...låter inte som det skulle bli nåt gott bröd det nä.
Piccante
04-02-2008, 22:37
CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 22:17)  Kom att tänka på... 1. Vid jästprocessen bildas ju restprodukter som kan jämnställas med aska.... klart basiskt. 2. Ättika är nog inte så smart då: jäsningsprocessen ger alkohol som tillsammans med ättikssyra ger Etylacetat...... Eller lite hurt friskt; en lösning kanske  Etylacetat (eter) är ju ganska flyktigt ämne så det avgår väl från brödet? Men det finns risk att man blir lite  om man sniffar för mycket på det ny jästa brödet. Etylacetat är annars bra om man ska avliva insekter.
Stella-Polaris
04-02-2008, 22:49
CITAT (Markus_H @ 04-02-2008, 22:37)  Etylacetat (eter) är ju ganska flyktigt ämne så det avgår väl från brödet? Men det finns risk att man blir lite  om man sniffar för mycket på det ny jästa brödet. Etylacetat är annars bra om man ska avliva insekter. Va bra då blir det inga larver i brödet!!!!!! men lite tråkigt om det luktar sjukhus om brödbaket!!!
Myosotis
04-02-2008, 23:00
CITAT (Markus_H @ 04-02-2008, 22:37)  Etylacetat (eter) är ju ganska flyktigt ämne så det avgår väl från brödet? Men det finns risk att man blir lite  om man sniffar för mycket på det ny jästa brödet. Etylacetat är annars bra om man ska avliva insekter. Jag har hört att man inte ska ge nybakat, varmt bröd till höns. Har alltid undrat varför. Kan detta vara förklaringen?
Stella-Polaris
04-02-2008, 23:13
Man skall inte ge bröd till fåglar i huvudtaget... nåja lite kan man ju ge dem..... Men många fåglar har en muskelmage där de krossar frön och dyl. Bla hönsfåglar. De äter grus som samlas i denna mage och som sedan fungerar som kvarn. Bröd behöver inte malas och äter fåglarna mycket så får de magproblem..
Myosotis
04-02-2008, 23:23
Kan du nåt om höns, Stella-Polaris? Ursäkta, det här är fullständigt OT. Men jag har en höna vars kräva aldrig verkar bli tom, den är stor och tung och man kan känna fröna i den. Kan det vara nåt sånt? Bröd eller nåt kletigt som fastnat? Det verkar inte vara farligt, det har varit så i flera år, hon blir 6!
CITAT (Myosotis @ 04-02-2008, 23:23)  Kan du nåt om höns, Stella-Polaris? Ursäkta, det här är fullständigt OT. Men jag har en höna vars kräva aldrig verkar bli tom, den är stor och tung och man kan känna fröna i den. Kan det vara nåt sånt? Bröd eller nåt kletigt som fastnat? Det verkar inte vara farligt, det har varit så i flera år, hon blir 6! JAg har faktiskt ingen aning, men jag har gjort upp ett antal orrar och tjädrar i mina dar och aldrig sett en tom kräva... Så jag undrar om de öht töms om de har tillgång på mat. Hoppas nån annan vet bättre, för nu började jag åxå grubbla...
Myosotis
05-02-2008, 10:37
Ja men det är inte så på mina andra höns. Proppfulla krävar på kvällen (hårda), mer eller mindre tomma på morgonen (svårt att känna). Men på den stora hönan är den liksom förstorad och sladdrig och mjuk. Har frågat veterinär men de visste ingenting om detta. Har orre och tjäder sten i krävan och i magen?
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 10:37)  Ja men det är inte så på mina andra höns. Proppfulla krävar på kvällen (hårda), mer eller mindre tomma på morgonen (svårt att känna). Men på den stora hönan är den liksom förstorad och sladdrig och mjuk. Har frågat veterinär men de visste ingenting om detta. Har orre och tjäder sten i krävan och i magen? Hmm, ja det var ju lite mysko... Ska höra med min far om han vet. Kan inte minnas att jag öppnat magen på skogsfågel, men jag tror att de bara har sten i krävan. Det är några år sen nu som jag fick tag i en fågel, så minnet vill svika lite...
Stella-Polaris
05-02-2008, 14:24
Sten i muskel magen... har du höns så måste de ha tillgång till småsten och grus. Det är därför man ofta ser Tjäder ochOrrar sitta på skogsbilvägar. De är där för att fylla muskelmagen med sten och grus..
CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 23:17)  Kom att tänka på... 1. Vid jästprocessen bildas ju restprodukter som kan jämnställas med aska.... klart basiskt. 2. Ättika är nog inte så smart då: jäsningsprocessen ger alkohol som tillsammans med ättikssyra ger Etylacetat...... Eller lite hurt friskt; en lösning kanske  Nej Nej Nej: När jäst (eller för den delen mjölksyrabakterier) fermenterar sjunke pH värdet. Men i en deg blir det oftast inte speciellt påtagligt eftersom degen i sig har ganska bra buffrande förmåga. http://www.dakotayeast.com/help-fermentation.htmlhttp://home.earthlink.net/~ggda/factors_ef...ermentation.htm
Stella-Polaris
05-02-2008, 16:45
CITAT (KURT @ 05-02-2008, 15:05)  Nej Nej Nej: När jäst (eller för den delen mjölksyrabakterier) fermenterar sjunke pH värdet. Men i en deg blir det oftast inte speciellt påtagligt eftersom degen i sig har ganska bra buffrande förmåga. http://www.dakotayeast.com/help-fermentation.htmlhttp://home.earthlink.net/~ggda/factors_ef...ermentation.htmProblemet är att om lågt ph så behåller Rödbetsspat sin färg. Om spat utsätts för basisk så tappar den färgen. Den fungerar alltså som en PH indikator som i detta fall indikerat basiskt. Om du brygger vin så bildas en basisk botten sats. Denna kan liknas vid de restproduket som uppstår vid jäsning. Det är kanske här du har din buffrande förmåga.. På något sätt blir brödet basiskt. Att det bildas olika syror, vid jäsprocessen, som sedan buffras stöder ytterligare detta. Beviset för att brödet blir basiskt är att rödbetsspat tappar färg... Syror hjälper annars till att hålla färgen hos rödbetor.. Dessutom är väl Jäst inte en mjölksyra bakterie!!!!!! Dock har du Mjölksyrebakterier i en surdeg...
CITAT (Stella-Polaris @ 05-02-2008, 17:45)  Problemet är att om lågt ph så behåller Rödbetsspat sin färg. Om spat utsätts för basisk så tappar den färgen. Den fungerar alltså som en PH indikator som i detta fall indikerat basiskt.
Om du brygger vin så bildas en basisk botten sats. Denna kan liknas vid de restproduket som uppstår vid jäsning. Det är kanske här du har din buffrande förmåga.. På något sätt blir brödet basiskt. Att det bildas olika syror, vid jäsprocessen, som sedan buffras stöder ytterligare detta. Beviset för att brödet blir basiskt är att rödbetsspat tappar färg... Syror hjälper annars till att hålla färgen hos rödbetor..
Dessutom är väl Jäst inte en mjölksyra bakterie!!!!!! Dock har du Mjölksyrebakterier i en surdeg... Nej men både jäst och mjölsyrabakterier har nästan samma metabolism. I båda fallen blir det lågt pH vid fermentering. Man borde prova att göra deg utan jäst och grädda och se om man får samma färgförändring! Som det är nu kan det ju lika gärna vara värmen, eller mjölet som ger färgförändringen.
Hannele
05-02-2008, 19:41
Min mor har haft rårivna rödbetor - och rivna morötter och nässlor i bröd. Då blir den röda färgen kvar. Västka kanske inte är så starkt.
[attachment=12901:6975gron...LilaBrod.jpg]
netaave
12-02-2008, 15:17
CITAT (Hannele @ 05-02-2008, 19:41)  Min mor har haft rårivna rödbetor - och rivna morötter och nässlor i bröd. Då blir den röda färgen kvar. Västka kanske inte är så starkt.
[attachment=12901:6975gron...LilaBrod.jpg] Det här va ju kokspad jag använde, alltså vatten o salt som rödbetorna kokat i. Kanske är skillnad om man använder råvaran.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|