Full version: Zonknäckare
Trädgårdsmästarn
Läste i dag Odla Exotiskt i Din Trädgård, en härlig bok och äntligen på svenska samt skriven av en svensk. Har hållit på själv i 30 år med zonknäckeri men varit förpassad till mest engelsk litteratur för att få råd. Boken är skriven av Ludvig Johansson, är det någon som vet om han är med här i Odla.nu?

Ha det så bra
Mikael
Alexander-VG-zon3
han är en trevlig prick ,, och han är medlem här .

en väldigt bra bok också .

jag själv har hållit på med detta i ca 4-5år . det första jag började med var en dvärgpalm och en rosmarin ute i kruka i min pappas trädgård . och den rosmarin lever än i dag fast i min egen trädgården . tyvärr är dvärgplamen död (kall vinter ) en jag har nya nu som frodas .

vad odlar du för skojiga växter ??

Trädgårdsmästarn
Jag odlar nästan allt, inte expert på någon speciellt område, mer allätare.

vad har Ludvig för Nickname här på Odla .nu
/Mikael
Ciczi
Jag har också den boken. Fin och bra! Gillar den skarpt.

Ciczi
Maria82a
Med tanke på zonknäckeri.. kompiskram.gif

Nu har jag köpt en kaprifol för zon 5 och jag bor i zon 7. Jag tänkte prova odla denna vid häggarna, vid en vägg mot söder. Jag bor mitt på en äng. Ska man då titta efter tätare växtplatser där buskarna inte är så glest från väggen och gräsmattan? Eller glesare platser och där det är ca en halv meter från väggen och buskarna? För att veta vad som är rätt plats och varmast, ska man titta efter var snön smälter fortast ? fast då kasnke det är mitt på gräsmattan....hehe....snön brukar hålla i sig vid husväggarna bättre än mitt på gräsmattan... unsure.gif
Tosan
CITAT (Maria82a @ 08-02-2008, 19:14) *
Med tanke på zonknäckeri.. kompiskram.gif

Nu har jag köpt en kaprifol för zon 5 och jag bor i zon 7. Jag tänkte prova odla denna vid häggarna, vid en vägg mot söder. Jag bor mitt på en äng. Ska man då titta efter tätare växtplatser där buskarna inte är så glest från väggen och gräsmattan? Eller glesare platser och där det är ca en halv meter från väggen och buskarna? För att veta vad som är rätt plats och varmast, ska man titta efter var snön smälter fortast ? fast då kasnke det är mitt på gräsmattan....hehe....snön brukar hålla i sig vid husväggarna bättre än mitt på gräsmattan... unsure.gif

Mot södervägg är bra, helst väldränerat(det är det oftast mot väggar, man får snarare problem att hålla växterna med vatten) Gärna i upphöjda rabatter, skyddat från kalla vindar.
De första vintrarna kan du nog få bädda åt den för att hjälpa den igenom.
Ludvig Johansson
Halloj

Ville bara skriva att jag blir jätteglad att höra att ni gillar boken. Hoppas den kan inspirera någon att våga ta ut svängarna med sina odlingar.

/Ludvig
ingrids
Hm, nästan exakt den tråd jag inte hann börja på i tisdags ...
Efter att ha läst Odla Exotiskt i Din Trädgård är jag inte bara benägen att prova palmliljor i Umeå, jag blev rent lycklig av vissa träffande växtbeskrivningar. Indiskt fotblad ser ut som en gremlin korsad med en julros - det är ju självklart när man tänker efter.
Faktum är att jag beställt boken (den som ligger hemma vill biblioteket ha igen) just eftersom den är så härligt handfast kring hur man bygger bra växtmiljöer, vilket liksom behövs i zon 5 även för sånt som kanske inte ses som så himla exotiskt i resten av Sverige.
Så - tack Ludvig smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Trädgårdsmästarn @ 04-02-2008, 19:33) *
Läste i dag Odla Exotiskt i Din Trädgård, en härlig bok och äntligen på svenska samt skriven av en svensk. Har hållit på själv i 30 år med zonknäckeri men varit förpassad till mest engelsk litteratur för att få råd. Boken är skriven av Ludvig Johansson, är det någon som vet om han är med här i Odla.nu?

Ha det så bra
Mikael

Det låter spännande, börjar nog med att beställa boken på biblioteket för att se om det är något för mig och bestämma om jag ska köpa den - ett bra sätt, då köper man inte på sig böcker som bara blir liggande.

ingrid
MariaS
Har redan beställt boken på Bokus. Attans att det inte är måndag ännu!
Monica M zon 4
Å jag beställde den på AdLibris. Å givetvis slank det med några andra böcker också. rolleyes.gif
Mica548
Hej,
Jag fick tips om Ludvigs bok på http://snowpalm.dyndns.org/ där han berättade att den skulle komma ut i september, så jag la snabbt in en beställning på AdLibris så kom det ett mejl från dem när den hade kommit in. Super!

Jag läste boken non-stop och den har varit en mycket bra start för mig i mina försök att få till en mer exotisk känsla på baksidan av huset! Tittar i den ganska ofta. Tack, Ludvig!

Men.... det är här på forumet som jag får chansen att få förtydliganden och ta del av andras erfarenheter. Tacka alla ni som delar med er!
Bilbo i Trollbäcken
WOW! Denna bok ska jag köpa på studs! Jag ser som en utmaning att knäcka min Zon2 och förbättra mikroklimatet så mycket som möjligt! Tack för tipsen om boken. Hade inte hört om den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon