Malutten
04-08-2003, 17:31
Har en bekant som har vindruvor och nu undrar jag om man kan ta ett skott av en sådan och i så fall hur gör man och när kan man göra det??
Varken min bekant eller jag är experter på vindruvor (endast äta förståss) så därför vänder jag mig till Er andra som är expert på ämnet
Förra sommaren fick jag ett antal skott av vindruva. Satte i vatten, två st fick rötter efter att jag sprättat lite i barken. De stod i kruka sommaren ut och jag satte dem i rabatt i höstas.
I våras syntes EN brun pinne i marken. Så småningom kom bredvid pinnen några små gröna blad och plantan har nu växt till ca 3 dm. Även den andra plantan har nu börjar växa med 4-5 blad. Kommer att göra allt för att de skall överleva vintern.
Det kanske är lite sent att ta skott nu och dessutom kan man inte skära i vinstockar när som helst.
I höst skall man beskära, men frågan är om du kan få plantan att överleva vintern. Jag skulle i alla fall prova.
Funkar inte det kan du ta skott tidigt nästa sommar när plantan skall pinceras. Jag fick mina i juni förra sommaren.