AliceW
Funderar fram och tillbaka om jag ska köpa ett nytt växthus till min koloni, bygga ett eget eller bara sätta upp ett billigt i plast. Rusta har tydligen haft ett på ca 5 kvm, som kanske skulle räcka över säsongen.
Om jag bestämmer mig för att bygga ett, ska man då välja "vanligt" eller tryckimpregnerat virke? Det impregnerade håller förstås bättre, men finns det risk för att det avsöndrar några giftiga ämnen som då kan gå ner i jorden man odlar i?
Och är det någon som vet om Rusta fortfarande säljer sitt plastväxthus? Kunde inte hitta det på deras hemsida, men det har diskuterats här i tidigare tråder.
MariaS
Jula och Granngården har också denna typ av växthus. Kolla där.

Annars är det inget problem att använda dagens tryckimpregnerade virke. Däremot var det gamla virket impregnerat med kreosot, som är mindre bra för odlandet!
CCE
Hej!

Jag har i tre år nu tillverkat växthus i tryckimpregnerat virke.

Under dessa tre år har jag lärt mig att om man ska ha växter som ska klättra längs reglarna så bör man måla eller behandla dessa ytor först.

De ämnen som utgör själva rötskyddet i virket utsöndras inte i växthusmiljön i sådan utsträckning att det verkar skada växterna utan det är direktkontakten med färskt virke som vissa sorter inte gillar.

Efter en tid, upp mot ett år, så har dessa ämnen som ligger utanpå sköljts av och/eller dunstat bort och efter det så bryr sig inte växterna längre om det är en tryckt eller obehandlad regel de klättrar på =)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon