Har börjat odla basilika, citronmeliss, och lite annat under lysrör i förådet.
Vet någon hur många timmar ljus respektive mörker som ger bäst ljus under veg perioden?
Skall man slå över till ett annat förhållande när man nått en viss höjd typ 12/12?
Tacksam för svar smile.gif
freddie
04-02-2008, 21:36
Intressant fråga du ställer. Jag är själv nybörjare så jag har inget svar, men jag är också nyfiken på din frågeställning. Jag kör med mycket starka lågenergilampor (2x125w) och jag gillar inte att ha dem tända när det är mörkt ute. Så jag har haft dem igång bara 6h/dygn (9-15) under vintern. Frågan är om det är hållbart att göra på detta vis.
Har en lågenergi på 200w. Inställd på 18h ljus 6h mörker. Funderar på om det är för kort viloperiod.
sqrulan
04-02-2008, 21:46
Mina lysrör tänder jag då jag kliver upp på morgonen och så släcker jag dom då jag går och
lägger mej på kvällen.Så har jag gjort i många år med mina frösådder och det har funkat bra.
Jag tycker att 6 timmar är för lite.
Åsa, mälardalen zon 2
05-02-2008, 08:54
14-16 timmar ljus brukar vara det man brukar rekommendera, själv använder jag timer. När ljuset börjar bli bättre ute (mars-april)ställer jag in timern så den släcks under de timmar på dagen ljuset är ganska bra på fönsterbrädan.
När jag drar upp plantor under lysrör kör jag med 14 timmar om dygnet. Jag ser till att justera höjden vartefter plantorna växer, så att toppen av plantan hela tiden är max 15 cm från lysröret.
Om man vill driva upp hela vägen till skörd brukar ni ändra om timern (ljus res mörker), under någon del av kryddörtens livscykel?
kerstin z5-6
05-02-2008, 17:39
jag odlar inga kkryddor men vet att under 14 tim /dygn så elongerar närstan vilken växt som helst -dessutom är avstånder lampa växt viktigt om du har vanliga lysrör 10 -15 cm är bäst