humlandumlan
Hej, i mars ska jag flytta ifrån mitt underbara hus med min underbara trädgård som en trädgårdshandlare så väl organiserat med allt från Magnoliaträd och Rhodedendronbuskar till vackra japanska lönnar, ormhassel, benverd och mycket mycket mer.

Jag är novis!

Min fråga är om det är möjligt att ta med sig en del av plantor, träd buskar, till mitt nya hus?

Tacksam för råd och idéer

Humlandumlan/Martina
KURT
Ja men du måste naturligtvis komma överens med köparen av ditt hus. Träd och buskar kan normalt flyttas medan de är i vila.
Thomas Wahlqvist
Ja se till att få bort dina växter innan visningen.
Jag har en bekant som ångrar att växterna fick stå kvar, de nya ägarna sådde igen fina odlingar och högg ner vackra träd.
Något att ha i minnet är att de flesta villaträdgårdar består av 2 fruktträd, gräs och ibland en häck.
Ciczi
Om du inte har möjlighet att ta växterna innan visningen så meddelar du mäklaren att det och det och det (osv) kommer jag att ta med mig...

Ciczi
Maria_z5
CITAT (Ciczi @ 06-02-2008, 08:46) *
Om du inte har möjlighet att ta växterna innan visningen så meddelar du mäklaren att det och det och det (osv) kommer jag att ta med mig...

Ciczi

Precis!

Mäklaren informerar köparna om att du kommer ta med dig merparten av växterna men du behöver inte precisera med en lista vad du tar med dig.
Du måste inte flytta iväg växterna innan visningen utan kar rent av fortsätta hämta växter efter de nya ägarna har flyttat in. Så hade mina föräldrar avtalat när det flyttade från vårat föräldrahem.
Den som köper förstår då att den kommer att ha en mer eller mindre tom trädgård vid inflyttningen och kommer vara okej med det.

Lycka till med flytten!

/Maria
mamamaggan
CITAT (Maria_z5 @ 06-02-2008, 08:54) *
Precis!

Mäklaren informerar köparna om att du kommer ta med dig merparten av växterna men du behöver inte precisera med en lista vad du tar med dig.
Du måste inte flytta iväg växterna innan visningen utan kar rent av fortsätta hämta växter efter de nya ägarna har flyttat in. Så hade mina föräldrar avtalat när det flyttade från vårat föräldrahem.
Den som köper förstår då att den kommer att ha en mer eller mindre tom trädgård vid inflyttningen och kommer vara okej med det.

Lycka till med flytten!

/Maria

Så gjorde vi när vi sålde vårat radhus. Det skrevs in i köpekontraktet och det var då helt OK för oss att gräva upp växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon