Full version: Hallonbuskar
Cassiopeia
Vid vår sommarstuga finns en hel drös med hallonbuskar. Problemet är att de växer lite överallt, bl.a. i den sly vi ska försöka röja bort i sommar. Jag är barnsligt förtjust i hallon och vill inte röja bort hallonbuskarna också, jag funderar därför på om det går att flytta buskarna...? Det är ju liksom inga små beskedliga buskar utan vildvuxna utbredda och spretiga buskar.

Ska man beskära hallonbuskar och när och hur gör man i så fall det?
Är det ett hopplöst projekt att flytta dem eller är det värt ett försök?
Som det är nu kommer man inte åt så mycket hallon eftersom buskarna växer så tätt, jag skulle vilja plantera som ett "hallonland" där buskarna växer med lite avstånd så att man kan komma åt att plocka dem... är jag uppe i fantasivärlden och cyklar nu?
KURT
Det är inget problem att flytta dem, även om de tappar en stor del av rotsystemet så brukar de överleva utan problem. Men gör det bara om du vet att de ger bra frukt, annars är det bättre att köpa nya. Hallon beskärs normalt på sensommaren efter skörden, då tar man bort alla skott som burit frukt och släpper fram de nya årsskotten som ger frukt nästa år.
Herbert Arvidsson
Du kan börja med att ta bort sly redan nu, ta upp gångar i hallonbeståndet och i samband med det ta upp nya plantor.Kan du inte plantera dem genast så måste du jordslå dem, viktigt att de kommer på plats tidigt på våren Förutsättningen är att du var nöjd med bären och att du vill göra jobbet för att behålla sorten.Du får bättre skörd om du lägger in naturgödsel av häst, får och annat till våren. Om du planterar nytt, se till att jorden är i god kultur och fri från flerårigt ogräs.Plantera glest för att förhindra hallonskottsjuka.
mamamaggan
Visst kan du flytta på hallonen. Vi har flyttat på de vildhallon som kommer " fel". Vi klipper ner dem innan och planterar dem på ett lämpligare ställe. Kom bara ihåg att vattna dem ordentligt i början.
Cilla
CITAT (Cassiopeia @ 04-02-2008, 23:20) *
jag skulle vilja plantera som ett "hallonland" där buskarna växer med lite avstånd så att man kan komma åt att plocka dem... är jag uppe i fantasivärlden och cyklar nu?

Du kan också sätta dem tätt och i en smal rad, och spänna tråd horisontellt längs raden som stöttar dem uppåt, så blir de lätta att plocka från sidorna. Äldre hallonbestånd bildar buskar som du beskriver, men om du flyttar och samtidigt beskär så kommer nyskott, och de är raka i början och går att sätta som en hallonplantering, dvs med stöd.

Sedan skär man bort de grenar som haft bär, och nästa år kommer det nya, raka grenar som får bär.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon