Full version: Besöksträdgårdar
Anders Roslagen
Jag har haft glädjen att vara i Bergslagen

Villa Sindoro

, och så har jag sett den lilla rosenträdgården på Skansen.

Skansens rosengård

Ikväll talade jag med en gammal vän som jag nu fick veta var uppvuxen och tumlat omkring i 500 sorters rosor på Tärnviken där de nuvarande ägarna numera har guidade visningar, måste dit i sommar.
Tärnviken

Har ni några utflyktsmål att rekommendera?
Krolliljan
Jag gillar överhuvudtaget Trädgårdsföreningen i Göteborg.Där finns ju ett rosarium.
Har dock inte varit där på ett par år.
mamamaggan
Oj, då har man några kvar att besöka. Villa Sindoro har jag varit vid , underbart !

De andra antecknas för besök i sommar!
Mia, zon 3
Ja, du har ju alltid Fredriksdal i Helsingborg.... Som en levande uppslagsbok.
Kajsa
Ja vilka har man sett hm, Göteborgs Rosarium, Rosendals trädgård och Skansen i Sthlm, Norrvikens trädgård i Båstad, Julitta gård Katrineholm och så Anettes trädgård Villa Sindoro i Nora, Uppsala Botaniska och Bergianska trädgården i Stockholm med Edvard Andersons stora växthus, då sonen pluggar i Sthlm blir det gärna att vi tar en bit mat och strosar där ute. Ett annat favorit ställe sonen och jag besöker är Zetas i Stockholm det är som en liten park med underbara träd, där äter man god mat och shoppar rosor och mycket annat, det är trevligtl kunna köpa med sig lite växter hem också.

I sommar ska jag besöka Wij Trädgård i Ockelbo, zon 5, extra roligt tror jag med rosor lite norröver.
Anders Roslagen
Just det, där har jag ju varit, Wij trädgård i Ockelbo. Det var några år sedan och det mesta var ganska nyplanterat, så det finns skäl till en ytterligare utflykt dit. Där såg jag den enkla vildrosliknande ´Andersonii´, som jag vid ett senare tillfälle köpte och är väldigt nöjd med. Tror inte att jag hade fastnat för den om jag inte hade sett den i verkligheten, den är väldigt lågmäld liksom.´Geranium´ köpte jag där som enda ros, var på väg att handla en hel del mer.

noranettan
När jag åker hem från Österlen brukar jag fara över Jönköping och slinka in på Rosariet där. Det är jättefint. Ett ställe som står på önskelistan men som jag hittills inte hunnit med är Rosengården i Kristianopel. Det har fått mycket beröm av rosenvänner. Sen får man inte glömma de trädgårdar som finns med i Rosenbladet i något av de kommande numren. Fast då måste man ju vara medlem förstås i Svenska Rosensällskapet - fast det är ni väl! Sen har Kajsa en oerhört fin rosenträdgård som jag har haft förmånen att få besöka, liksom andra rosenvänner. Har du din trädgård med för visning i år i Rosenbladet Kajsa?
Kajsa
Nej Anette, vi måste göra om uteplatsen och bygga en ny och så planeras en liten damm, vi ska börja lite smått i sommar. Men en dag när det är klart så får rosvänner gärna komma.
Mia, zon 3
En liten rosenträdgård finns hos Botanicus plantskola i Järstad utan för Skänninge i Östergötland. Lennart Fredriksson som driver den var tidigare ordförande i STAs Östgötakrets, och jag skulle vilja kalla hans plantskola för pärlan framför andra i vårt län.... Hans perenner är kanonfina, priserna är rena drömmen, och Lennart själv så trevlig och kunnig som man bara kan önska! Han började med gammaldags rosor för några år sedan, så det är ett litet rosaruim på tillväxt, och borde väl även finnas försäljning av dessa nu.

Inte så rackarns långt från E4:an om man nu är på väg förbi....

Så - reklam, reklam! flirting.gif
Anders Roslagen
Bra tips!
För visst är det alltid bäst att se rosorna i verkligheten. Inte bara doften utan helhetsintrycket är värdefullt. Det har många gånger hänt att jag sett ut favoritrosor på nätet som när jag sett dem i verkligheten har hamnat rätt långt ner på önskelistan. Och vice versa.
Mia, zon 3
Precis - och därför är det också trevligt att se dem på mer än ett ställe, och gärna i samma klimat som man själv bor. Jag springer alldeles för mycket i skånska och danska trädgårdar för mitt eget bästa... :-( En massa rosor som blir klättrare där, som bara knorvar fram någon tveksam halvmeter hemma hos mig....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon