gunvor
Någon påstod att man kan så amaryllis - men att det tar mellan 5-10 år att få fram en lök!
mamamaggan
Visst kan du så amaryllis. Men fröerna ska sås direkt . Jag sådde förra julen och har fått upp plantor som är c:a 2 dm. Vet inte hur lång tid det tar att få fram blommande exemplar men har också hört att det tar flera år.
tettan
jag har läst någonstans om en kvinna som hällde alla småfrön i en burk med vatten och allt eftersom de grodde tog hon upp dem å stoppade dem i jord, på det viset fick hon en hel massa små amaryllisar. men som sagt det tar nog många år innan den blir blombar. tror de fejkar årstiderna lite dom som driver upp lökar komersiellt
ingrid fuxwall
CITAT (tettan @ 05-02-2008, 07:59) *
jag har läst någonstans om en kvinna som hällde alla småfrön i en burk med vatten och allt eftersom de grodde tog hon upp dem å stoppade dem i jord, på det viset fick hon en hel massa små amaryllisar. men som sagt det tar nog många år innan den blir blombar. tror de fejkar årstiderna lite dom som driver upp lökar komersiellt

Så ska jag göra! thanks.gif
Margith
Är det någon som vet hur frökapseln ska se ut för att fröerna ska vara mogna?
clivia
CITAT (Margith @ 05-02-2008, 11:58) *
Är det någon som vet hur frökapseln ska se ut för att fröerna ska vara mogna?

Jag tror att detta kan hjälpa dig.

http://www.hobbyodlaren.com/fafro.html#

MVH/clivia
Margith
Tack snälla blomma.gif
Då får jag hålla fingrarna borta från min amaryllis ett tag till smile.gif
Alexander-VG-zon3
frönska ska vara svarta å torra , dom bildar lök redan första år . blommar efter ca 10-15år eller nåt . har två egna frösådder , ska bli spännande att se färgerna !! tog pollen från en minivariant till en röd normal .
mamamaggan
Har också korsat mina. Ska bli kul att se om de blommar och hur de i så fall ser ut!
EvaKn
Hej!

Jag sådde frön för några år sedan, korsning röd och vit. En av smålökarna blommade efter 3 år med två små blommor.
Det blev en blandning. Det var kul. Så prova gärna!

/Eva

Margith
Nu har mina fröer mognat.
Det blev massor med fröer och eftersom de skulle sås på en gång, är det ju ingen idé att spara dem.
Jag har plockat av fröerna idag.
Är det nån som vill prova så, PM:a mig adressen så skickar jag lite fröer.
ingrid fuxwall
Då gjorde jag bort mig som la frön från gröna höljen i blöt -cry-.gif
tettan
jamen Ingrid, det är väl bara att tigga åt sej av de andra på forumet, jag lovar det blir massor med frön i en kapsel
tepa
Till Tettan och Magamaggan

Nu har jag satt några frön av min Amaryllis, som blommat ut, i ett glas vatten. Det har kommit ut små stänglar ur fröna, som svällde där i vattnet. Sedan satte jag 6 st frön i jord i en kruka ca 15 cm i diameter. Ställde krukan i ett fönster syd-väst. Hur länge tor ni jag ska vänta på resultat ? Vattnas och näringsgivas varannan vecka nu i sommartid ? Tacksam för råd av er som verkar veta vad ni talar om.

Hälsn Tepa
mamamaggan
Kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan det kom upp något , bara att nog tog flera veckor. Nu har ju du redan små groddar på dina så då borde det ju gå fortare.

Jag har satt frön i år också , har satt ut dem på min vinterbonade inglasade balkong där det är 15 - 20 grader. Det är ljusare där än i mitt fönster , kommer ljus både genom taket och glasrutorna. Dessutom får de en liten gnutta ljus från lysröret som jag har där ute.

Tror att de ska gå bra även i ditt fönster , det gick bra för mig i fönstret förra året men då i ett söderfönster.

Jag gav inte mina plantor gödning varannan vecka förra året , så brukar jag göra med de gamla lökarna som ska samla på sig näring för att kunna blomma nästa jul igen. Ska snart sätta om plantorna i ny blomjord.

Plantorna från förra året har klarat sig på balkongen hela året , det går aldrig under 15 grader där , så jag vet inte hur det går om man har dem i rumstemp hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon