Full version: Easyplant
cawa59
Har någon erfarenhet av sticklingarna köpta från easyplant? Kvalitet och storlek? Man blir onekligen lockad av alla bilder.
Piccante
CITAT (cawa59 @ 05-02-2008, 09:51) *
Har någon erfarenhet av sticklingarna köpta från easyplant? Kvalitet och storlek? Man blir onekligen lockad av alla bilder.

Tycker bilderna på Easyplant ser lite fejkade ut ibland unsure.gif Ser nästan för bra ut en del. Sök på Odla på easyplant så hittar du många gamla trådar om detta ämne.
Tosan
ja, det är för bra för att vara sant, tyvärr...
MariaS
Easy plant = enkel plant = död plant
Fenja
Handla INTE där!! Sök på Easy Plant så hittar du tidigare trådar... handla av en seriös trädgårdshandel istället biggrin.gif
Mvh
Fenja
Evalina21
Hej! Oavsett vad alla andra säger så tycker jag att det fungerat bra. Har skickat efter från Easy Plant under flera år. Alla plantor har inte blivit helt okej men det har bara varit några enstaka och man kontaktar då Easy Plant och får nya plantor el tillgodocheck.
Plantorna är rätt små när dom kommer men har man bara lite "gröna fingrar" och tar det försiktigt när man planterar om dom så brukar det bli bra.

Jag har skickat efter i år igen.

/Evalina
Bilbo i Trollbäcken
Jag måste säga till alla som är negativa att jag faktiskt har bra erfarenhet av Easyplant. Pluggplantorna jag fått har haft rejäla rotsystem och utvecklats bra. Däremot är det ju inte billigt direkt. Särskilt inte i senaste katalogen men man kan hitta en del rariteter. Jag har alltid blivit bemött med respekt när jag reklammerat de plantor som inte klarat sig och fått ersättning.
Christer i Falköping
Egentligen är plantorna så små att man lika gärna kunde sått dem själv. Tror inte att resultatet blir bättre med deras plantor även om de skulle vara av bra kvalitet.
Christer.
kerstin z5-6
Förutom det som redan sagts i negativ väg om EP , retar det mig nåt oerhört att de har "hittepånamn " och falska färgtryck i sina utskick ..never..
Bilbo i Trollbäcken
Håller med dig om att deras reklam är rätt så pinsam. Felaktiga namn har jag också hittat där. Deras reklam verkar vara hemma- snickrad och har en air av bondfångeri över sig, samma som med Bakker. Riktigt pinsam men man kan hitta en del rariteter och fynd tycker i alla fall jag.
skogstroll
ja jag var inne på deras sida, den verkar ju lite koko giggle.gif det värsta tycker jag är hur de namnger växterna + känslan man får av att det är nån entreprenör som fått för sig att hålla på med växter istället för badtunnor eller nåt... nej nu var jag elak...
Åsa, mälardalen zon 2
Som jag har förstått det är Easyplant ett förpackningsföretag (som har sysslat med att packa andra typer av varor tidigare under andra namn)= de odlar inte växterna själva utan de köper in plantor och stoppar dem i paketet. Har man tur och får plantorna när de är hyfsat nya och inte har stått på någon hylla alltför länge så är man troligtvis nöjd, men får man halvdöda växter som troligtvis stått något för länge på Easyplants lager blir man nog missnöjd. +Man blir ju också missnöjd ifall man tror att petuniorna i katalogen kommer bli sådär knallblå etc.
Bilbo i Trollbäcken
jo, håller med. Jag är bara så töntig att jag gillar beställa på postorder och få paket och sedan små presenter! Sånt kickar igång mig! :-) som jag sa tidigare handlar jag nästan 95% av växterna i handeslträdgårdar men tycker detta är ett kul kompliment.

Det där med färgerna som förändras på bild är förekommand i hela trädgårdsvärlden däremot inte bara hos dessa företag. Dom ändrar och förstärker blommornas färger samt med hjälp av Photoshop ser dom till att snygga till och maximera antalet blommor.
Som växterna ser ut på bilderna kommer dom aldrig göra i verkligheten.
Alexander-VG-zon3
jag har beställt både hos Easyplant ( och rosenlust som är samma ) och bakker bara för att jag var nyfiken ,, får se hur plantorna ser ut när dom kommer fram ,, men som Bilbo skriver även plantskolor har färger som inte stämmer med verkligheten .
Lady Hamilton
Ja även jag har beställt Och jag är fullt medveten om att det är lite av ett lotteri devil.gif Men plantorna jag köpte i fjol blev jag nöjd med, (tomat, gurka o olika blommor) så nog har de "skärpt" till sig på senare år.
De var faktiskt av mycket bättre kvalite än andra plantor som jag beställde från annat företag som brukar anses vara mycket seriöst.........
Sedan tror jag att det är som Åsa skriver. EP förpackar bara plantorna och får man utskickat plantorna på en gång kan man få bra plantor, men blir plantorna stående hos dem ett tag försämras nog kvaliten snabbt. Samtidigt förstår jag att folk köper har de tur får de många plantor för en liten peng jämfört med att köpa på handelsträdgård.
Till sist vill jag även hålla med Christer att deras plantor är väldigt små vid leverans så visst kräver de lite "pyssel"
inger1
Min erfarenhet av Easy plant är faktiskt god trots alla inlägg.
Köpte i fjol tre pluggar av passionsblomma och alla tog sig bra och blommade.
sqrulan
Jag och en vän gjorde en sambeställning för några år sedan och blev också nöjda.
embees
Första åren var kvalitén på deras plantor lite si och så, men de senaste årens leveranser har en klar förbättring. Kan bara hålla med många här om att de skulle behöva en kvalificerad faktagranskare på sina utskick. Då hade nog trovärdigheten ökat.

Men, allt i allt är jag nöjd med det jag har skickat efter.
Henrik_
Man kan säkerligen få bra grejer därifrån, men det är många som inte får det.
Jag handlar inte från dem, i första hand inte för att jag är rädd att få hem döda växter, utan för att jag tycker det är ett oseriöst företag, som inte har något i trädgårdsbranchen att göra.
Lemonne

Ja jag blev inte lycklig när jag bläddrade tillbaka i min trädgårdsbok och insåg att det endast var en Klematis av 35 plantor blandade växter som hade tagit sig som jag köpt från Easyplant. Det är dock fyra år sedan jag beställde från dem, de kan mycket väl ha bättrat sig.
ABCiV
Jag beställde några sorter av dem för TRE VECKOR sedan! När jag skickade ett mail till dem igår och bad dem låta bli att skicka min order så fick jag inte avbeställa den, för den är utskriven och ska skickas på måndag! Jösses, det tar en hel vecka för dem att packa och ordern är ju jättegammal nu. Tyvärr står detta i deras villkor så jag har inget att bråka om, men jag är en missnöjd kund redan jag ens fått växterna! mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon