Full version: för sent?
jhanna
Hej smile.gif

Tänkte försöka mig på att så några perenner i år. Har försökt läsa tidigare inlägg men förvirringen är stor. smile.gif
Det är fråga om några olika aklejor, riddarsporre, bergvallmo, vit backsippa och stormhatt.
Först funderar jag om det är alldeles för sent att börja tänka på att så fröna nu (har inte beställt dem ännu blush.gif )
Sen, hur gör jag? sår och sätter ut i snön några veckor och tar in sen eller lämnar ute eller sår jag dem bara innomhus?
Ja, och så funderade jag på smultron. Kan man så dem utomhus när det börjar bli varmare eller ska de också sås inomhus?

Tack Tack

Johanna
(zon IV)

Tosan
Nej, det är inte för sent än.
Aklejan sår du, ställer ut under snön eller i kylskåp 5 veckor och tar sen in under lysrör
Bergvallmon är lite kinkig, sök här i forumet så får du mer exakta svar, men viktigt är att den har ljusa dagar och svala (under+10)nätter när den grott.
smultronen är nog bäst att så inne, har du tur hinner du smaka redan i år. Så, ställ mörkt och svalt i 4 dagar, sedan ljust och varmt.
De andra vet jag inte...
Eva 33c
Det är heller inte nödvändigt att ta in perennerna och låta dem gro under lysrör, man kan låta dem stå ute och så får våren göra jobbet. Även här i zon 5 brukar det börja gro i krukorna i slutet av april. Men har du lysrör och plats inne så får de ju en tjuvstart om du tar in dem. Jag gör lite "både och", fast jag tar in dem i frostfritt växthus i såfall den 1 april.
Smultron gror varmt och kan med fördel sås inne så det blir lite storlek på dem till sommaren. Jag har brukat så dem i februari-mars inne. Bäst under lysrör förstås, men fungerar även med fönsterljus from mars så där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon