Full version: Mögel i växthuset
abris
Hjälp, vad göra. Jag har fått mögel, riktigt lurvigt, på min vinranka i växthuset p.g.a. regn och varm vinter
Bassam
Hej
Jag tycker att finns olika metoder kan man bekämpa mögel:
1 kan man köpa atamon från vanligt mataffär blanda med vatten och spruta på växter.
2 du kan ta växter in i rumstemperatur och ta bort alla mögel och låta dem torka upp så att det inte bli nya angrip.
3 kan använda baracol.
4 du kan sätta luftrenare i växthus det är liten som drar bara 9w ,lägg 300kr i biltimma och köpa solcellsventilator som kan driva luftrenare.
Lycka till, H: Bassam

catlady
Jag har haft samma problem som du och fick slänga ett par saker i mitt växthus. Nu kollar jag allt varje vecka och klipper snabbt bort om något ser angripet ut. Lufta, torka bort och klipp ner. Om du vill kan du spreja det som fortfarande ser ok ut med medel mot mögel eller sätta in värme i växthuset, men med lite tur överlever möglet inte länge till i vårsolen.
Alexander-VG-zon3
det bästa är att få luftväxling och ha det luftigt å fritt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon