EKLO
Jag kar köpt kabbelekafrö från Impecta, och i såanvisningen i en annan tråd här, och hos Impecta själva, står det att de ska sås riktigt blött (i vattentät kruka, med vatten stående över jorden t.o.m.). Först ska de stå i varm rumsvärme flera veckor, sedan i kyla ute, gärna frysa, och sedan i värme igen. Men det står ingenting om man ska tänka på något när det gäller ljuset inne - vad tror ni? Så här verkar logiskt för mig (som inte kan nånting om detta eg.): Så lite ljus som möjligt först i rumsvärmen (kanske under soffan, typ?), och efter vintersemestern utomhus, så mkt ljus som möjligt inne. Låter det bra - ni som har erfarenheter av krångliga så-idéer...

tacksam för tankar
Eklo
Gåsis
Jag har ingen erfarenhet av så krångliga fröer men generellt kan man säga att det är först när fröet ska gro som det behöver ljus. Mycket ljus. Är det ljusgroende behövs ljus före grodd men är de mörkergroende behövs ljuset först när grodden sticker upp. Alltså tror jag...inget ljus förrän dom är tänkta att gro. Men jag tror inte dom är kinkiga att få ljus på sig när det bara är frövilan man vill väcka dom från.

/Åsa
EKLO
CITAT (Gåsis @ 05-02-2008, 20:16) *
Jag har ingen erfarenhet av så krångliga fröer men generellt kan man säga att det är först när fröet ska gro som det behöver ljus. Mycket ljus. Är det ljusgroende behövs ljus före grodd men är de mörkergroende behövs ljuset först när grodden sticker upp. Alltså tror jag...inget ljus förrän dom är tänkta att gro. Men jag tror inte dom är kinkiga att få ljus på sig när det bara är frövilan man vill väcka dom från.

/Åsa

Tyvärr har jag ju ingen aning om hur det ligger till med kabbelekan - om de är ljus- eller mörkergroende menar jag. Det står ingenstans där jag tittar, men är det inte så att har de väl grott så finns grönt, och då kan man ju inte ställa ut dem i minusgrader - alltså, det verkar ju ologiskt att de skulle ha ljus innan de ska ut i minusgraderna? Eller har jag tänkt galet tro?

Eklo
Gåsis
Nej, har dom grott ska dom inte ut i minusgrader. Då är det lagom värme och mycket ljus som gäller. Inga groddar - inga särskilda ljuskrav - grodd mycket ljus. Det kan vara lite kinkigt det där med lång innevistelse och sen kyla igen. Ofta vill någon enstaka grodd komma igång. Försök pilla upp den och ställ sen ut resten kallt. Den lilla som grott måste ha värme och ljus.
Christer i Falköping
Inte behöver du ställa den under soffan. Det är sällan ett växtfrö är så känslit att det inte skulle gro om det fick lite ljus på sig (däremot måste ljusgroende fröer ha ljus för att gro överhuvudtaget). Ha den där det passar dig bäst och ställ sedan ut den.
Christer.
EKLO
Bra svar - tack båda, det gör det hela enklare. Börjar bli rätt tveksam på hela grejen förstås, men man måste ju testa...

Eklo
Gåsis
Vill man inte mecka på med ljus och värme kan man låta fröerna stå ute tills dom gror. Då är det enda man behöver passa med vatten och kanske mer än en säsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon