Full version: Crassula
a.andersson
Hej!
Fick en crassula ovata idag yahoo.gif
Frågan är då hur ska jag få den att blomma confused.gif
Jag har sett blommorna på internet och de är jättefina, så jag skulle vilja se de i verkligheten.
Hjälp mig! help.gif

Mvh A. Andersson
Alexander-VG-zon3
för att den ska blomma behövs en viloperiod med en temp på +5 +10 och extra ljuse plus torrt sedan under sommaren helst ute (sätt i skuggan först) väl ute ska den vattnas rikligt en sedan låta torka upp ordentligt
gunvor
det verkar vara en hel vetenskap att få blommor på dem. Jag har väldigt många - planterar hela tiden nya små crassulor o ger bort - men när man söker på nätet kan man få olika modeller på samma namn - den jag hittade på wikipedia ser inte likadan ut som den jag hittade på odla. F-ö. är crassula inte en växt - det är en vetenskap. Det finns ju mängder - men ovata är tydligen en av de vanligaste.
stennie
Gör som jag.Misssköt den...så får du sådan här överraskning.
a.andersson
Hej!

Ok!
Tack för era svar! thanks.gif
Jag har en likadan som stennie har, fast utan blommor. Men med er hjälp så kanske de små blommorna kommer fram biggrin.gif
Ha en bra dag!
ängsvädd
Jag har fått upp ett fönsterbräde i farstun smile.gif. Där var temperaturen i morse 3 grader, efter en natt med ca 3 minusgrader. Framöver ska jag isolera golvet och skaffa ett draperi framför ytterdörren som extra värmeisolering - den är rel. bra isolerad i väggar o tak iaf.

Skulle gärna vilja ställa paradisträdet där för att den förhoppningsvis ska blomma framöver, men hur kallt kan den klara?

Kan man bara placera den där från ca 18 grader temp där den står nu, eller måste övergången ske successivt?
theseraphim
Var hos en odlare i Holland en gång och fick svaret att i regel blommar de först när de är ca tio år men att man kan ha tur och de blommar innan men i huvudsak måste alltså plantan ha uppnått en aktningsvärd ålder först, sen ställ dem svalare och minimalt med vatten så att de precis klarar sig.
ängsvädd
Tack för svar smile.gif Googlade precis och fich upp ett svar av flaxss i en annan tråd:

CITAT
Paradisträd Crassula ovata -3c -6c halvhärdig (ha över 0c då fukt och frost kan ställa till med problem har den fått frost ska den efteråt ha varmt och soligt för att återhämta sig . min nu kämpar med röta . jag tror den kommer slå ut nya blad till våren från stammarna som är kvar . men många blad och små grenar har frusit/ruttnat bort ) (har återhämtat sig är det fuktigt är 0c lägsta den klarar )

Edit: Min crassula har uppnått en aktningsvärd ålder så då finns det hopp alltså smile.gif
stennie
Min hade den aktningsvärda åldern av 2år ..... 000.gif
Netha
Jag har flera ggr haft crassula ovata som blommat om. Senast stod de i söderfönster med varmt element under ...
de fick nya blommor som stod sig ganska lång tid.
Tror inte alls att man behöver ta till några speciella knep ... de blommar om om de vill ... tror jag. tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MimmiH @ 14-02-2008, 11:12) *
Jag har fått upp ett fönsterbräde i farstun smile.gif. Där var temperaturen i morse 3 grader, efter en natt med ca 3 minusgrader. Framöver ska jag isolera golvet och skaffa ett draperi framför ytterdörren som extra värmeisolering - den är rel. bra isolerad i väggar o tak iaf.

Skulle gärna vilja ställa paradisträdet där för att den förhoppningsvis ska blomma framöver, men hur kallt kan den klara?

Kan man bara placera den där från ca 18 grader temp där den står nu, eller måste övergången ske successivt?

den klara lätt frost om den står väldigt torrt , annars skulle jag INTE utsätta den för frost . men svalt +1c +10c vill den ha för att blomma . men även sträng torka kan trigga igång blomning .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon