Åsa zon 3
hej,
Jag söker tips och förslag på häckplantor till vår tomtgräns. Mitt i gränsen går en sommarvattenledning som gör jorden väldigt fuktig. Jag är nybörjare och tar tacksamt emot förslag på vad vi kan plantera som skydd.
(Jag bor i zon tre.)

thanks.gif
*Ulrica*
Hägg, fläder och korgvide vill ha fuktigt men jag vet inte riktigt hur fuktigt de klarar... menar du att det är som ett dike som det står vatten i eller hur fuktigt är det?

Ska det blomma, vara klippt etc.?
Åsa zon 3
CITAT (*Ulrica* @ 05-02-2008, 22:14) *
Hägg, fläder och korgvide vill ha fuktigt men jag vet inte riktigt hur fuktigt de klarar... menar du att det är som ett dike som det står vatten i eller hur fuktigt är det?

Ska det blomma, vara klippt etc.?

Åh, tack för snabbt svar! Det är inte ett dike, just nu är det bara gräsmatta. Vi har bara bott här i snart två år men våra grannar har berättat om hur de har försökt plantera plantor som inte klarade av fukten och dog. Blomma eller klippt spelar inte så stor roll, huvudsaken är att vi får upp ett skydd eller i alla fall en tomtgränsmarkering. Jag gillar inte riktigt när gräsmattan bara övergår att bli någon annans tomt, om du förstår.
Tack igen!
Cilla
Måbär om du vill ha en lägre häck klarar också fuktig mark, men plantera på kulle för att bli säker. Kan växa fritt eller formbeskäras.
Jan Lindgren
Hej!
Gör en upphöjd bädd med Rhododendron.
MVH
Jan Lindgren
Cilla
Det var en häftig idé. Så sällan man ser rhododendronhäckar som avskiljare!
ängsvädd
Spännande idé med rhododendron, mycket vackert.

Jag har väldigt fuktigt och har någon typ av spirea med rosa avlånga blomklasar, den trivs i fuktig till blöt jord. Växer så det knakar. Jag har den friväxande.
Åsa zon 3
CITAT (Jan Lindgren @ 06-02-2008, 22:08) *
Hej!
Gör en upphöjd bädd med Rhododendron.
MVH
Jan Lindgren

Vilken häftig idé!! Klarar de av att stå i soligt läge? Tomtgränsen är i västläge.
ängsvädd
CITAT (Åsa zon 3 @ 07-02-2008, 10:59) *
Vilken häftig idé!! Klarar de av att stå i soligt läge? Tomtgränsen är i västläge.

Ja, det gör de. Där jag bor finns det flera som har roddisar i söderläge, eller där de nås av sol hela dagen. Tror de behöver fukt då, men det finns det ju där de ska stå smile.gif
Åsa zon 3
Ja, fukt lär det inte vara brist på tongue.gif

thanks.gif igen!!
Jan Lindgren
Hej!
Rhododendron trivs utmärkt i sol. Frågan är om du vill ha en vintergrön häck eller inte. Lövfällande rhododendron sk azalea har starkare färger på blommorna och tål lite mer kalk i jorden. Rhododendron canadense är en azalea som tycker om fukt. Den blir inte mycket över en meter och blommar på bar kvist. Blommorna tål en del frost. R. canadense korsar sig inte med andra arter så den är lätt att samla frön ifrån. Nackdelen med rhododendron är att de är ganska dyra i butiken. Cunninghams White är en sort som man brukar hitta till rimligt pris i en lågprisbutik. Den blir inte så hög men ganska bred. En tålig och bra sort. Blommorna är lite tunna och står sig inte så länge. Den brukar blomma lite på hösten. Catawbiense Grandiflorum är också billig men blir med tiden vansinnigt stor. Redan efter hundra år kan den vara sex meter hög. Vill du ha små kompakta sorter så välj någon yakushimanumhybrid. Är du fattig med gott om tid så kan man ofta hitta småplantor på växtmarknaderna.
MVH
Jan Lindgren
Blomstersmurfen
Ursäkta frågan, men är det inte bättre att täta sommarvattenledningen, som verkar läcka där på din tomt?
Åsa zon 3
Alltså, jag har ju bara hört vad grannen säger om att häckplantor dör på grund av fukt. De kan ju ha fel, det kan bero på något annat. Det ska inte vara läckage wacko.gif Fast då kan man undra varför det är så fuktigt... Kan ledningarna kyla ner jorden? Som sagt, jag är verkligen nybörjare i trädgården så jag har ingen aning dunno.gif
Cilla
Det ska läcka ganska mycket från rör för att ett helt markområde ska bli vått, och ett sådant läckade borde ha synts på ävattenräkningen eller i brunnen. Däremot är det vanligt att vatten samlas, går i stråk över tomter, står stilla där marken plattas ut eller där det är mycket ler i jorden. Det behöver inte slutta mycket till ett område för att vattnet ska rinna dit.

Om det är ett mindre område kan man med ganska enkla handredskap och inte så djupa diken avleda vatten så att det rinner någon annan stans. Man kan också höja marken där man vill plantera, men har man träd i närheten som har sina rotsystem där så stör man dem betydligt med upphöjning.

Rhododendron är en ganska dyr planta och om jag inte vore riktigt duktig just på min mark och på rhoddisar så skulle jag testat med några plantor först och inte i första hand gjort ett storinköp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon