Åsa zon 3
hej,
Jag söker tips och förslag på häckplantor till vår tomtgräns. Mitt i gränsen går en sommarvattenledning som gör jorden väldigt fuktig. Jag är nybörjare och tar tacksamt emot förslag på vad vi kan plantera som skydd.
(Jag bor i zon tre.)

thanks.gif
*Ulrica*
Hägg, fläder och korgvide vill ha fuktigt men jag vet inte riktigt hur fuktigt de klarar... menar du att det är som ett dike som det står vatten i eller hur fuktigt är det?

Ska det blomma, vara klippt etc.?
Åsa zon 3
CITAT (*Ulrica* @ 05-02-2008, 22:14) *
Hägg, fläder och korgvide vill ha fuktigt men jag vet inte riktigt hur fuktigt de klarar... menar du att det är som ett dike som det står vatten i eller hur fuktigt är det?

Ska det blomma, vara klippt etc.?

Åh, tack för snabbt svar! Det är inte ett dike, just nu är det bara gräsmatta. Vi har bara bott här i snart två år men våra grannar har berättat om hur de har försökt plantera plantor som inte klarade av fukten och dog. Blomma eller klippt spelar inte så stor roll, huvudsaken är att vi får upp ett skydd eller i alla fall en tomtgränsmarkering. Jag gillar inte riktigt när gräsmattan bara övergår att bli någon annans tomt, om du förstår.
Tack igen!
Cilla
Måbär om du vill ha en lägre häck klarar också fuktig mark, men plantera på kulle för att bli säker. Kan växa fritt eller formbeskäras.
Jan Lindgren
Hej!
Gör en upphöjd bädd med Rhododendron.
MVH
Jan Lindgren
Cilla
Det var en häftig idé. Så sällan man ser rhododendronhäckar som avskiljare!
ängsvädd
Spännande idé med rhododendron, mycket vackert.

Jag har väldigt fuktigt och har någon typ av spirea med rosa avlånga blomklasar, den trivs i fuktig till blöt jord. Växer så det knakar. Jag har den friväxande.
Åsa zon 3
CITAT (Jan Lindgren @ 06-02-2008, 22:08) *
Hej!
Gör en upphöjd bädd med Rhododendron.
MVH
Jan Lindgren

Vilken häftig idé!! Klarar de av att stå i soligt läge? Tomtgränsen är i västläge.
ängsvädd
CITAT (Åsa zon 3 @ 07-02-2008, 10:59) *