Sommartjejen
Hej

Förra våren planterade jag tre bärbuskar. Röda och svarta vinbär samt blåbär. Växte till sig jättemycket! Mycket mer än jag trodde dom skulle göra. Insåg ganska snabbt att jag planterat dom alldeles för tätt. Någon som vet när/om jag kan flytta isär buskarna? Förmodar att dom växer till sig ännu mer i sommar. Blåbär och svarta vinbör blev det en hel del men inte ett enda rött?!! Kanske berodde det på att de satt för tätt. Ska/kan man beskära bärbuskar.

Entusiastisk nybörjare yes.gif
KURT
Flytta i vår, helst innan de börjar växa. Man behöver inte beskära vinbär så mycket. Man tar bort gamla grenar och grenar ur om det är alltför tätt. Tänk på att blåbärsbusken skall ha lågt pH-värde (ogödslad torv).
Eva zon 1-2
Hej!
Du kan flytta buskarna tidigt i vår.
Vinbärsbuskar ska skäras tillbaka vid planteringen för att de ska grena sig bättre. Har du inte gjort det får du själv avgöra om du vill göra det nu (du får en finare buske längre fram) Eller låta bli. Du kan inte räkna med skörd från buskarna i år om du klipper ner dem nu. När det gäller den allmänna beskärningen så är det så att man börjar gallra bort bland de äldsta grenarna efter några år. Svarta vinbär blommar på års skotten och kan klippas hårdare är röda och vita vinbär som blommar på fjolårsskott.
Dina röda vinbär kommer om du inte klipper ner den att ge någon klase i år. tummenupp.gif
Sommartjejen
Många tack. Då ska jag snart ut och gräva. Ogödslad torv? Rodedendronjord (sa dom på plantskolan) Men det kanske är samma sak, lågt PH = sur eller också är jag helt ute och cyklar nu. confused.gif Kanske dags att damma av gamla kemikunskaper (om dom finns sparade) smile.gif Blåbär blev det i alla fall väldigt många och stora och goda,så jag förmodar att det var rätt jord.
KURT
CITAT (Sommartjejen @ 06-02-2008, 11:20) *
Många tack. Då ska jag snart ut och gräva. Ogödslad torv? Rodedendronjord (sa dom på plantskolan) Men det kanske är samma sak, lågt PH = sur eller också är jag helt ute och cyklar nu. confused.gif Kanske dags att damma av gamla kemikunskaper (om dom finns sparade) smile.gif Blåbär blev det i alla fall väldigt många och stora och goda,så jag förmodar att det var rätt jord.

Ja det är samma sak, Rodedendronjorden är nog bara dyrare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon