Mia, zon 3
Hej alla!

Vill ni veta något läskigt - jag ska visa min trädgård första gången i sommar!

Känns som jag fått fullständig hybris - den är inte alls på långa vägar "färdig"... Men jag tyckte att vi hade så väldigt få visningsträdgårdar i vår STA-krets förra året, så jag får väl dra mitt strå till stacken... Får guida folk åt det hållet där jag känner mig nöjd, och hoppas att de blundar för resten....
Och jag tycker nog själv att det kan vara riktigt kul att få se trädgårdar som är under uppbyggnad - får ju se hur folk tänker och hur de bygger då.

Men nu undrar jag - ni som har haft "öppen trädgård", vad ska man tänka på? (Antar att man inte ska köra ut hönsgödseln dagen innan, t.ex....)
Och ni som besökt sådana, vad uppskattar man mer/mindre som besökare? (Fikabord? Inte ett ogräs synligt? Trimmade kanter? Trimmad ägare? Växtlistor?)

Usch och fy, vad har jag gett mig in på??!? slap.gif Har prestationsångest.....

/Mia
Tosan
Nu har jag aldrig varit på öppen trädgård, men jag skulle nog uppskatta en kaffekopp i handen medan jag går runt och kollar och ser att det finns fler som får upp ogräs i rabatterna, inte hinner/orkar köra trimmer och gräsklippare 7 dagar i veckan och som inte heller hunnit bli klar med sin trädgård biggrin.gif
noranettan
Det är så oerhört stimulerande att ha sin trädgård öppen för besökare. Första gången var i slutet av 90-talet, då jag visade mina pimpineller för vår lokalavdelning, Bergslagsroson, i SRS. Sen blev det vår lokala trädgårdsförening och då fick jag "blodad tand". Fast jag måste säga att första gången som Närkekretsen (STA) kom på besök då var det pirrigt. Men dom gillade vad som fanns och har kommit tillbaka också. Vi har också varit med i Lands Öppen Trädgård och jag måste säga att när man visar sin trädgård så får man MYCKET mer tillbaka än vad man ger. Folk är så rara, du behöver inte känna att det måste vara precis välstädat. Innan vi visade vår trädgård för vår trädgårdsförening så hade det varit jättesvårt att få folk att öppa, men när de såg hos oss att det inte behöver vara så märkvärdit så har vi varje år några nya trädgårdar att visa för våra medlemmar. Det jag tänker på är att det brukar vara uppskattat med dryck av någon form, kaffe, juice.....bara något att samlas runt. Vad kul för dig!
Mia, zon 3
Åh, det låter betryggande! Tack!!! smiley_small_hug.gif
Egentligen är det ju konstigt - jag vet ju hur jag tänker som besökare hos någon annan, att allt är kul att se (mer eller mindre), och att det är inspirerande bara att se hur andra har det. Men sedan när det kommer till min egen trädgård... Det känns som att jag lurar hit en massa folk för att studera min nässelåker som upptar ett ordentligt hörn.... men det är ju det andra hörnet de ska se, med långa rabatten med stenmur, perenner och rosor.... Får hoppas att de tänker som jag när det väl blir av....
Jag lär säkert oja mig här igen när det börjar närma sig... tack för stödet! blomma.gif
noranettan
Men du.....en nässelåker är aldrig något att skämmas för, dels så visar det att du har god jord och det allra bästa är att det är en barnkammare för nässelfjärilen. Tänk dig en sommar utan fjärliar, det är ingen sommar!
Mia, zon 3
Tänk, det är som om du suttit på min axel och lyssnat när jag försöker muntra upp mig själv...! biggrin.gif Brukar tala om för mig själv att "Vilken tur att jorden är så näringsrik - titta bara på nässlorna! Nära 2 meter höga och med stjälkar tjocka som min tumme. Måste vara något som är bra med det...."
Fast när man ska anlägga nya rabatter är det lite svårare att se fördelarna med just den biten.... sad.gif
Men då får man kanske sällskap av någon extra fjäril under grävandet...?
mamamaggan
Säger som de andra , det ska inte vara helt perfekt och inte helt färdigt överallt. En kopp kaffe gör det hela trevligare , så det vill man ha.

Har varit på en del öppna trädgårdar som Land har bl a hos noranettan. Den var fantastisk men det var också det trevliga bemötandet som gör att man gärna vill komma tillbaka.

De som vi varit hos har haft olika trädgårdar , jättekul att få så mycket olika idéer. Alla har berättat om sina trädgårdar , t ex vad som lyckats direkt och vad som varit svårt att lyckas med. Ingen har haft helt perfekt när det gäller ogräs e d . Skönt att se !

De har också berättat om varför trädgården ser ut som den gör, hur det startade , vad de hade för drömmar då och vilka drömmar som de har nu.

Det blir säkert en intressant upplevelse både för dig och dina gäster ! Lycka till!
Ing-Marie i Finnerödja
Jag tycker inte du ska vara orolig. Vi har varit i många trädgårdar och det finns alltid något som man säger eller tänker ' så ska jag också göra eller den blomman va snygg'
Lycka till med visningen..... var bor du och när kan man komma och titta ? flirting.gif
Anders Roslagen
Vad kul!

Kanske kommer även jag att ha visingar i framtiden - men det är långt dit. Då hoppas jag att folk är positiva och artiga men ändå kan framföra idéer eller undringar som är lite ifrågasättande också. Jag tycker att jag kommit fram till klarheter genom gästers reaktioner och reflektioner.

Något jag uppskattar att höra om i andras trädgårdar är hur de känt och resonerat för att göra det som de har det. Alltid lär man sig ett nytt synsätt tycker jag. Många gånger kan jag tillämpa det i nån del av min trädgård.
Kajsa
Av dina bilder i ditt album att dömma ser du ut att ha en underbar trädgård, det kommer gå som en dans wub.gif
Mia, zon 3
CITAT (Kajsa @ 06-02-2008, 21:26) *
Av dina bilder i ditt album att dömma ser du ut att ha en underbar trädgård, det kommer gå som en dans wub.gif

flirting.gif Visst! naughty.gif
Inte lägger jag väl ut bilder på nässeldjungeln här.... Inte förrän jag kan komma med en "efter"-bild på den totala make-over som ska ske där. Ska inte svälta ut fjärilarna för det - det är lika mycket nässeldjungel utanför tomtgränsen, och den fredar jag för kommunens slåttermaskiner. Måste ju ha nånstans att ta nässlor för torkning till hönsen....

CITAT (Anders Roslagen @ 06-02-2008, 21:08) *
Vad kul!

Kanske kommer även jag att ha visingar i framtiden - men det är långt dit. Då hoppas jag att folk är positiva och artiga men ändå kan framföra idéer eller undringar som är lite ifrågasättande också. Jag tycker att jag kommit fram till klarheter genom gästers reaktioner och reflektioner.

Något jag uppskattar att höra om i andras trädgårdar är hur de känt och resonerat för att göra det som de har det. Alltid lär man sig ett nytt synsätt tycker jag. Många gånger kan jag tillämpa det i nån del av min trädgård.

Precis så hoppas jag att eventuella besökare tänker också! Jag gillar med den biten, att få ta del av avsikterna bakom.
Och jag har nästan fundering på att sätta upp en förslagslåda - vad skulle besökarna göra med den eller den biten?

Det går säkert bra till slut, tack för uppmuntran allihop! blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon