faltrion
Hejsan, är ganska ny på denna site, men tänkte testa ut den.

Under den gångna vinter så köpte vi en frösamling till fåglarna, och nu under våren så har vi fått upp en massa nya växter utifrån denna frösamling.
Gräslök, morötter, räddisor, vete, olika former av ärt-växter, mm.. alla verkar vara av ätliga sorter, MEN 1 utav växterna har jag ingen aaning om vad det är.

den är ca 1/2 meter hög, det är ganska gles bladväxt och bladen påminner lite om dill. blommorna är små och vita, de sitter som en krans i toppen av varje utskjutande gren. Just nu verkar den ha blommat över (finns endast ett fåtal blommor kvar). fröna som skapas är ganska klotrunda och när man klämmer på dem så får man en ganska frän citron liknande lukt, de känns ochså lite oljiga.

en bild av delar av växten kan ni se på i mitt album (beklagar kvaliteten, men det är den bästa bilden jag fick till...) (vet inte hur man lägger in en direkt länk till bilden i detta meddelande, om det nu går)
Blomstertanten
Har inget säkert svar , men en gissning.

Eller rättare sagt två : antingen koriander eller
möjligtvis kummin. Men den troligaste är koriander.

Men inte så lätt att se på bilden, så det är bara en gissning.

Hälsningar Blomstertanten
faltrion
Tackar, efter att ha fått reda på lite alternativ vad det kan vara, så tog jag en liten sökning på nätet (images på google) och visst, där var den, till att börja med såg det ut som kummin, men ju mera jag letade desto mera såg det ut som koriander.. (/kummin verkade ha mera avlånga frön)

det var mig allt en konstig fröblandning till fåglarna jag fått tag på....

biggrin.gif

blir nog att köpa denna frösamling igen, men att så den istället för att mata fåglarna med den, och se vilka mera överaskningar man får, allt som jag kan se har ju varit "ätbart"... :-)

gott att få svar redan på första försöket, denna site har därmed hamnat bland mina top 10 favoriter :-)
mari_tres
Nyfiken som jag är måste jag bara få svar på frågan vad var det för fröblandning?? Det är verkar ju inte direkt vara någon utav de vanligare... Har du något namn på den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon