lillyllet
Hej!

Tänkte bara fråga hur jag ska så mina Flitiga Lisa som jag nyss fått. Det står ljust och i rumstemperatur på påsen, och det kan jag nog fixa smile.gif Eller betyder det att de måste stå under lysrör? Och kan de stå så hela tiden tills de planteras ut?

Hur tätt ska man sätta dem när man sår förresten? Och när? Blir nu bra ungefär?

Jättesnällt om ni vill svara och ge lite tips och svar!

(..första gången jag tänkt förkultivera något.. blush.gif )
Irene_L
Jag ska så mina Flitiga Lisa nu i februari. Dom är ljusgroende så jag brukar inte ha nån jord över fröna. Vattna jorden innan och strö fröna över.
Ställ sen sådden under lysrör. Jag låter mina stå kvar under lysrören tills jag kan ta ut dom.

Välkommen hit till Odla glömde jag ju att säga rose.gif
Snigelhatare
Jag har sått lisor i år för första gången på många år. Missade att de är ljusgroende. De ligger på kanske 3 mm djup. Kommer de att gro senare eller inte alls?
Christer i Falköping
Har för mig att de är ganska så griniga med ljuset, så gör du inget lär de nog inte gro. Du kan ju alltid ta och riva runt i jorden med en penna eller liknande så att ljuset har lättare att tränga ned i jorden.
Christer.
Bassam
Hej
Ja tycker att säga att jag märkte missförstår på mina rum, det finns flera som tror att man ska växa ljus när man så, men växter behöver ljus bara när blad kommer över marken, för att bladen som behöver ljus för att växa mat till hela växter, men från börja alla mat som växten behöver finns i frö, när kommer vatten i frö börja kemi effektivitet [ som gör frö gro,
Lycka till, H: Bassam
Snigelhatare
De flesta fröer är mörkgroende men det finns ju vissa sorter som kräver ljus för att gro.
lillyllet
Går det lika bra med lågenergilampor? Har tre sådana här lampfästen, som vi tänkte skruva fast i hyllan ovanför, och sen sätta i 11W-lampor. 3x11 borde väl bli ungefär som 2x18 som verkade vara vanligt på forumet. Det är i en vanlig bokhylla alltså, 60cm bred.

Och sen när man väl sått, ska man täcka med plast då, så de inte torkar ut? Hålla dem lagom fuktiga har jag förstått iallafall smile.gif
Åsa
Sen vill Lisan ha ordentligt varmt under för att gro , sådde mina igår , har dem på en värmedyna ./Åsa
Åsa zon 3
Oj, jag har mina som jag sådde igår i ungefär 18 grader under lysrör. Är det för kallt? dunno.gif
Irene_L
Jag har inte haft mina något extra varmt. Det var rumstemperatur...ca 20 grader och dom grodde bra.
Dilara
CITAT (lillyllet @ 06-02-2008, 19:54) *
Går det lika bra med lågenergilampor? Har tre sådana här lampfästen, som vi tänkte skruva fast i hyllan ovanför, och sen sätta i 11W-lampor. 3x11 borde väl bli ungefär som 2x18 som verkade vara vanligt på forumet. Det är i en vanlig bokhylla alltså, 60cm bred.

Och sen när man väl sått, ska man täcka med plast då, så de inte torkar ut? Hålla dem lagom fuktiga har jag förstått iallafall smile.gif

Japp, det går utmärkt. Jag använder lampor med varmvitt ljus till pelargonerna jag har sått.
Jag täcker också allting med plast när jag sår, det skyddar också mot sorgmyggor oxå så att fröna inte blir uppätna av dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon